رسانهپژوهی و پیشبینی بازارهای مالی
محمد مولوی
تحولاتی که طی چندسال اخیر برای «بازارهای مالی» رخداد، نشان از یک نیاز جدید در رویکرد تحلیلی دارد. بازارهای مالی اکنون، نیازمند آن است که اقتصاددانان و تحلیلگران و آنهایی که مویشان در این راه سپید گشته، نگاه خود را تغییر دهند تا تحولی در مسیر پیشبینیها شکل بگیرد.پس از ریزشهای سنگین در بورس کشور و نوسانات شدید بازارهای خارجی، شاهد رنگباختن بسیاری از تحلیلها (چه تکنیکال و چه فاندامنتال) بودیم؛ گرچه اکنون شاید برخی بازهم بگویند: «ما که گفته بودیم!» اما ضررهای واقعی عامه مردم در بازار، دیگر جای هیچ شکی نمیگذارد که «تحلیلگرانی که خود را بروزرسانی نکنند» دیگر جایگاهی نخواهند داشت! اکنون هم عدهای میگویند: «تقصیر فلان بود!» و با همین توجیه، همچنان کانالهای «VIP» خود را حفظ میکنند و از مخاطبانِ تازه وارد، پول میگیرند.منطقی بنگریم؛ در هرشرایطی و هر رخدادی، تنها نمیتوان یکسو را مقصر تمام آنچه روی داده، دانست. اما به واقع طولانی شدن مدت ریزش و نوسانات شدید و همچنین برخی رفتارهای هیجانی بازهم غیر قابل پیشبینی بود؟!بیایید دقیقتر نگاه کنیم؛ اکنون، بازارهای داخلی و خارجی با تمام فراز و نشیبهایش، شاهد حضور میلیونها سهامدار جدید است که همچنان پایش ایستادهاند؛ گویا اصلا نیامدند که بروند. آمدهاند و میخواهند از این راه به سود مناسب و قانونی برسند.بنده، به تحلیلگران بزرگوار بازار (اگر دلسوز هستند) توصیهای برادرانه دارم که رویهای جدید را در پیشبینیهایشان مورد بررسی قرار دهند (حداقل آن را به عنوان یک فرضیه بپندارند) ...
ادامه در صفحه 2