رئیس کمیسیون لجستیک اتاق بازرگانی ایران
تمایل فزاینده افغانها برای سرمایهگذاری در بندر چابهار
رییس کمیسیون لجستیک و حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اتاق بازرگانی افغانستان بسیار علاقهمند است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دفتری در کابل تاسیس کند. این بسیار به آنها کمک میکند تا زمانی که در مضیقه هستند بتوانند از امکانات بندر چابهار استفاده کنند حتی در جلسهای که با اتاق بازرگانی افغانستان داشتیم اعلام آمادگی کردند که در بندر چابهار سرمایهگذاری کنند.به گزارش اقتصادسرآمد، سیدعلی حسینی در مورد اهمیت بندر چابهار برای تجارت خارجی کشوربه ایلنا اظهار کرد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ما است که با توجه به اینکه مرز آبی ما از طرف هند است، اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین بندر میتواند کشورهای غرب پاکستان و کل کشور افغانستان را از نظر ترانزیت و همچنین استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان و یزد را از نظر کالا پوشش دهد، همچنین میتواند بخش عمدهای از صادرات و واردات محصولات پتروشیمی ما از این مسیر میتواند انجام شود. وی افزود: اهمیت بندر چابهار استراتژیک است و دولت هر میزان که بتواند روی آن سرمایهگذاری کند، به نفع اقتصاد ملی ما و تجارت خارجی کشور خواهند بود. کار بزرگی که چند سال است دولت شروع کرده و گفته میشود تا 1401 یا 1402 به نتیجه میرسد، الحاق راهآهن سراسری ایران به بندر چابهار است که میتواند مسیر شکوفایی باشد. حسینی گفت: برای اینکه بتوانیم بندر چابهار را در یک بازه زمانی ده ساله به عنوان هاب بینالمللی داشته باشیم، باید به مواردی توجه کنیم. ما باید کاری کنیم که خطوط کشتیرانی که بندر چابهار میآیند سرویس مستقیم به این بندر داشته باشند. الان حتی خطوط کشتیرانی ملی ما نیز خطوط مستقیم ندارند بلکه به بندر عباس رفته و از آنجا به بندر چابهار میروند. این موضوع میتواند مسئله بسیار مهمی باشد که کشتیرانیهای ایرانی و خارجی بتوانند از این بندر با خط مستقیم سرویس بگیرند. وی اضافه کرد: در بندر چابهار و اسکله شهید بهشتی، علی رغم آنکه محوطه کانتینری داشت اما عملا تعداد کانتینرها بسیار اندک است. اگر بخواهیم فعالیت یک بندر مستمر شده و مراجعهکنندگان زیادی داشته باشد، علاوه بر بار فلهای بار کانتینری نیز اهمیت دارد و میتواند در توسعه اقتصادی بندر تاثیر مثبت داشته باشد. رییس کمیسیون لجستیک و حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: حتی اگر تا سال 1402 شبکه راه آهن به چابهار وصل شود، هنوز هیچ کاری روی شبکه داخلی راه آهن چابهار نشده است که خود این موضوع 3 تا 4 سال زمان میبرد.