printlogo


اما و اگرهای اقتصاد سرآمد از سیگنال‌های مخابره شده از وین
سودآوری اقتصاد ایران کجا نهفته است

گروه اقتصادجامعه - بازار‌های اقتصادی این‌روز‌ها دچار سردرگمی بوده و منتظر مشخص شدن نتیجه برجام هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان پس از احیای برجام ما شاهد سقوط قیمت‌ها در بخش‌های مختلف خواهیم بود. بازار مسکن یکی از بخش‌هایی است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و حالا که مذاکرات در مراحل پایانی است زمزمه‌های سقوط قیمت در این بازار شنیده می‌شود .پس از احیای برجام چه سرنوشتی در انتظار دربازار مسکن خواهد بود؟ برخی از کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار در بازار مسکن عرضه و تقاضا است. به گفته آن‌ها در صورت تحقق برجام و توسعه اقتصاد، بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد و به همین دلیل ما رکود تورمی در بازار مسکن را خواهیم داشت و قیمت‌ها در این بخش بالا می‌رود.به گزارش اقتصادسرآمد، اما برخی دیگر از فعالان بازار مسکن معتقدند پس از احیای برجام قیمت مسکن با ریزش سقوط همراه خواهد بود. مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار مسکن پس از توافق وین تاکید کرده است: ما باید بدانیم که با تلاش مسئولان، احتمال این‌که افزایش قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم، وجود ندارد. تازه اگر واقعا دولت یک برنامه مطلوب‌تری برسد و از طرف دیگر، دستور ریاست‌جمهوری در خصوص فروش مازاد املاک عملیاتی شود، به طور مسلم کاهش قیمت خانه را شاهد خواهیم بود. خدا کند که ملک مفت و مجانی شود. باید حرکتی انجام شود و خانه‌های خالی به بازار بیاید و املاک مازاد به فروش رود. 
ما پیشگو نیستیم که بگوییم خانه ۶۰، ۷۰ درصد پایین می‌آید، ولی افت قیمت خواهیم داشت. ما راضی به زیان هیچ‌کسی نیستیم، ولی اگر حرکتی صورت گیرد، مثل قطعه قطعنامه ۵۹۸، قطعه‌ای هم در بهشت‌زهرا خواهیم داشت. افرادی طماع پول و دلار را بلوکه کردند و ملک خریدند و احتکار کردند. به طور مسلم ما راضی به زیان نیستیم، ولی احتمال سقوط قیمت هست.
آیا اقتصاد مسکن رنگ شکوفایی می‌گیرد
نورالدین زیدآبادی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: قطعا اگر محدودیت‌هایی که بر سر راه اقتصاد ایران وجود دارد رفع شود، اقتصاد شکوفا خواهد شد و در آن شرایط قیمت دلار به سرعت پایین خواهد آمد، ذخایر بلوکه شده ایران آزاد شده و به کشور باز می‌گردد و تمام این عوامل سبب می‌شود تا قیمت‌ها در بازار‌های مختلف از جمله بازار مسکن با کاهش روبه‌رو باشند.
سیگنال‌های مخابره شده از وین 
به سوی مسکن ایران
وی ادامه داد: اکنون سیگنال‌های مخابره شده از وین و تحلیل کارشناسان امیدواری‌هایی را در اقتصاد به وجود آورده است؛ بنابراین پس از امضای برجام ما به سرعت ریزش قیمت‌ها را خواهیم داشت، اما ادامه‌دار بودن و کنترل ریزش قیمت‌ها بستگی به کیفیت احیای برجام دارد.
سودآوری اقتصاد ایران در کجا نهفته است
این کارشناس بازار مسکن به اقتصادسرآمد ادامه داد: طی سال‌های اخیر کشور با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بوده است و همین محدودیت‌ها و فشار اقتصادی سبب شده است تا سرمایه‌ها و توجه به سمت برخی از بخش‌ها حرکت کند؛ بنابراین ما شاهد بودیم که بخش ساخت و ساز به عنوان تنها فعالیت اقتصادی که می‌توانسته سودآور باشد مورد توجه قرار گرفته است.
آینده بازار چه می‌شود؟
او به اقتصادسرآمد افزود: معاملات بازار مسکن که دی ۱۴۰۰ افزایشی شده بود، در بهمن بار دیگر کاهش یافت. گزارش بانک مرکزی از تحولات این بازار نشان می‌دهد که در ماه گذشته، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران، ۱۳ درصد نسبت به دی کاهش داشته است. برخی کارشناسان رکود تورمی را دلیل این وضعیت می‌دانند. اما آینده بازار چه می‌شود؟
زیدآبادی توضیح می‌دهد: کلیت بازارها در ایران در رکود تورمی هستند. پس از یک رشد بزرگ، بازارها به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر امکان افزایش قابل توجه قیمت وجود ندارد. از طرفی تورم در اقتصاد هنوز به طور کامل از میان نرفته است، در نتیجه رکود تورمی ایجاد می‌شود.
بازار مسکن در آینده به چه سمتی می‌رود؟
این کارشناس بازارها، در مورد آینده کوتاه‌مدت بازار ملک توضیح می‌دهد: موضوع برجام در این مورد اهمیت دارد. در مدت اخیر دلار و طلا افت اندکی داشتند، اما در قیمت مسکن تغییر چندانی ایجاد نشد. در نتیجه افراد منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و بازار در رکود است.
به نظر می‌رسد دو نگاه متفاوت به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن وجود دارد؛ برخی آن را بازار مناسبی می‌دانند؛ زیرا حتی در صورت سود اندک، حداقل اصل سرمایه افراد حفظ می‌شود. اما عده‌ای معتقدند این بازار، سودهای مقعطعی بازارهای دیگر را ندارد. آیا مسکن، بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟. در روزهای اخیر از برجام اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. در حالی که نمایندگان کشورهای اروپایی از اتمام کار و نردیک‌بودن توافق خبر می‌دهند، ایران و آمریکا می‌گویند برخی مسائل مهم، همچنان حل‌نشده باقی مانده است. نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند روی همه بازارهای مالی و موازی، از جمله مسکن تاثیر بگذارد.
اقتصاد ما یک اقتصاد بسازبفروشی است و اگر توجه به این مسئله کمتر شود، دیگر بخش‌های صنعت و فعالیت‌های اقتصادی رونق پیدا خواهد کرد و فشار سوداگری از روی بخش مسکن برداشته می‌شود در آن شرایط قیمت‌ها متعادل و متناسب با بازار خواهد شد. از سوی دیگر در آن شاید ما دیگر شاهد یک بازار انحصاری نخواهیم بود و سوداگران دیگر سرمایه خود را در این بخش متمرکز نکرده و سود‌های نجومی را به جیب نمی‌زنند؛ بنابراین سرمایه‌ها باید در بخش‌های مختلف اقتصاد پخش شود و بازار مسکن و از این حالت انحصاری خارج شود.