مدیرعامل اسبق راه آهن
ساخت پروژههای ریلی با پول فاینانس، اشتباه است
مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن گفت: اینکه صرفا به دنبال اتصال شبکه ریلی کشورمان به کشورهای همسایه باشیم، دردی از راه آهن دوا نمی کند.به گزارش اقتصادسرآمد، سید محسن پور سید آقایی درباره مصوبه مجلس مبنی بر اینکه آیا اختصاص ۲ میلیارد یورو از محل فاینانس به شرکت راه آهن برای اتصال شبکه ریلی کشور به راه آهن کشورهای همسایه در لایحه بودجه سال آینده، بدون آنکه نامی از پروژهها برده شود، مفسده زا نیست؟ اظهار کرد: این تلقی از مصوبه مجلس، اشتباه است. همیشه ردیف بودجههای فاینانسها در مجلس به صورت عام مطرح میشود و دولت اجازه دارد تا سقف ۳۰ میلیارد یورو پروژههای عمرانی که توجیه اقتصادی داشته باشد از طریق فاینانس تأمین اعتبار کند؛ این بار گفته شده که از این ۳۰ میلیارد یورو، ۲ میلیارد یورو به شرکت راه آهن برای اجرای پروژههای ریلی اتصال به شبکههای راه آهن همسایگان داده شود.وی افزود: بنابراین رقم مذکور در لایحه ۱۴۰۱، ردیف بودجه نیست و بودجهای اختصاص داده نشده است؛ بلکه در واقع مجوز صدور فاینانس به دولت است که قرار است تا ۲ میلیارد یوروی آن به راه آهن داده شود؛ حتی اگر این مورد نوشته هم نمیشد، باز هم فرقی نمیکرد چون وقتی به دولت اجازه داده میشود که تا ۳۰ میلیارد یورو پروژهها را فاینانس کند، میتواند تا هر میزان را که بخواهد اگر توجیه اقتصادی داشته باشد، به پروژههای ریلی بدهد و آن سرمایه گذاری کند.مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مشکل این است که در ۱۰ سال گذشته حتی یک یورو از این ۳۰ میلیارد یورو که به دولت اجازه فاینانس میدهد، قابل تخصیص نبوده است؛ یعنی سالهاست که در ایران پروژهای فاینانس نمیشود به خصوص از زمانی که تحریمهای دوره ترامپ وضع شد، هیچ فاینانسی در ایران صورت نگرفته است بنابراین، ردیف بودجه مذکور فقط با نگاه به رفع تحریمها و امضای برجام نوشته شده است؛ لذا اگر برجامی امضا نشود و تحریمها باقی بماند، نه آن ۳۰ میلیارد یوروی فاینانس به جایی میرسد نه این ۲ میلیارد یورویی که به راه آهن قرار است داده شود وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود این رقم به جای آنکه به شرکت راه آهن داده شود، به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور داده میشد؟