ثبت ماهیانه ۲۰ هزار شکایت از کسبوکارهای اینترنتی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: هر ماه به طور متوسط مصرفکنندگان از فضای کسب و کارهای اینترنتی ۲۰ هزار شکایت را به ثبت میرسانند.به گزارش اقتصادسرآمد، اصغر جهانگیر در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به راهاندازی درگاه یکپارچه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی به ایسنا اظهار کرد: گزارشها نشان میدهد هر ماه به طور متوسط مصرفکنندگان از فضای کسب و کارهای اینترنتی ۲۰ هزار شکایت را به ثبت میرسانند که این شکایتها عمدتا در زمینههایی نظیر گرانفروشی، فروش جنس تقلبی یا تفاوت جنس سفارش دادهشده با جنس تحویل گرفتهشده هستند.وی با بیان اینکه ضرورت دیده شد درگاه یکپارچه و هوشمندی در زمینه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی راهاندازی شود، گفت: در مرحله اول موضوع داوری جمعی در درگاه یکپارچه ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی پیشبینی شده است.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: روند کار در این درگاه به این شکل است که ابتدا شکایت به داوری ارجاع میشود و داوری موضوع را به محیط کسب و کار ابلاغ میکند و در صورت نپذیرفتن تخلف از سوی محیط کسب و کار، اقدامات و الزامات قانونی پیشبینی شده، به اجرا درمیآیند و ضمن ارائه نمره منفی به کسب و کار، میزان اعتماد به آن نیز کاهش پیدا میکند؛ همه این موارد در شرایطی پیشبینی شده که حق شکایت فرد نیز در دستگاه قضایی محفوظ بماند؛ پیشبینیها نشان میدهد که با طراحی صورت گرفته، میزان قابل توجهی از ارجاع شکایات به دستگاه قضایی کاهش پیدا کند.جهانگیر همچنین به ارائه آماری در خصوص سامانه دیدهبان پیشگیری از جرم که از گذشته که بیش از ۱۳۰هزار نفر از مردم در آن گزارش میدهند، گفت: طبق صحتسنجی صورت گرفته مشخص شد که بیش از ۵۰ هزار مورد از گزارشهای مردمی در سامانه دیدهبان پیشگیری از جرم صحیح بوده است.