printlogo


سازمان امور مالیاتی اعلام کرد
آغاز فرآیند مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها از امسال

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی اظهار داشت: امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.‌به گزارش اقتصادسرآمد، جهانگیر رحیمی ، از آغاز فرایند مالیات‌ستانی از اینفلوئنسر و بلاگرهای فضای مجازی از سال جاری خبر دارد و گفت: فعالیت افراد دارای فالورهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف را پیگیری می‌کنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راه اندازی می‌شود.وی ادامه داد: داده‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند،‌ و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارایه می‌دهند،‌ مورد بررسی قرار می‌دهیم.مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با تاکید بر اینکه تمام داده‌ها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کرده‌ایم، گفت: نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد.رحیمی افزود:‌ نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبت‌نام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.   وی با بیان اینکه افراد بلاگرها و اینفلوئنسرها نشان می‌دهد که گزارش درستی از فعالیت خود ارایه می‌دهند یا نه، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر این فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و داده‌ها از مراجع ناظر که فضای مجازی را به صورت گسترده و دقیق رصد می‌کنند، به دست می‌آید. مرجع ناظر براساس فعالیت این افراد، آنها را دسته بندی می‌کنند و سازمان امور مالیاتی براساس قواعد مالیاتی درآمد مالیاتی را تعیین و پیاده سازی می‌کند و به طور قطع رفتار مودی بر اینکه مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند یا نه متاثر خواهد شد.مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با اشاره به تعیین تکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارایه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار داشت: کسب و کار عده‌ای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی  ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازه‌ای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هر نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای 
مجازی می‌شوند.