معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
ضرورت تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در تهران مدهای حمل و نقلی کاملا به صورت مستقل مدیریت میشوند که مشکلزاست، گفت: تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی میتواند کمک شایانی به حل این مشکل کند.به گزارش اقتصادسرآمد، سید مجتبی شفیعی در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک با تاکید بر توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در شهر تهران اظهار کرد: در حوزه شهری از یک جهاتی دو نوع مد کلی حمل و نقل مطرح است؛ یعنی حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، ون ها، مینی بوس، اتوبوس، اتوبوسهای بی آرتی، حمل و نقل ریلی، مدهای اشتراکی مانند دوچرخههای برقی اشتراکی و اسکوترهای برقی اشتراکی و خودروهای اشتراکی که در دنیا استفاده میشود.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در حوزه عملکردی حمل و نقل، کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا میشود که باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از آنها در قالب حمل و نقل عمومی جابجا شوند؛ علاوه بر این در حوزه دولت؛ وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت در حوزه تأمین ناوگان، وزارت نفت به منظور تهاتر با نفت و مصرف سوخت، سازمان مدیریت و برنامه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست میتوانند در زمینه حمل و نقل مؤثر باشند و به ما کمک کنند؛ همچنین همکاری با ناجا، ارتباط با شبکههای بیمه و همکاری با مجلس برای حمایت درباره قوانین و مقررات و ارتباط با رسانهها از اهمیت برخوردار است. هماهنگی با یک سری ارگانهای غیر دولتی و همکاری با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد.وی ادامه داد: از زمینههای اصلی در مدیریت عرصه حمل و نقل عمومی تهران تجهیزات متحرک یا ناوگان است که دو موضوع توسعه و نوسازی ناوگان را شامل میشود؛ تجهیزات ثابت شامل خطوط و تجهیزات ثابت در ایستگاهها میشود. موضوع بعدی مدیریت و بهره برداری است که توسعه و نوسازی سخت افزاری و توسعه و بهبود نرم افزاری را شامل میشود.شفیعی تصریح کرد: در تهران مدها کاملاً به صورت مستقل مدیریت میشوند که مشکلاتی ایجاد میکند؛ بنابراین تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه میتواند کمک شایانی به حل این مشکل نماید.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: حمل و نقل پاک به عنوان دومین موضوع این قرارگاه دارای زمینههایی مانند سوخت و انرژی است که مواردی از جمله کمیته سوخت و سوختهای جایگزین را در بر میگیرد. همچنین حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل نیز شامل این بحث میشود.شفیعی عنوان کرد: قوانین بالادستی مرتبط مانند قانون برنامه پنج ساله، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون هوای پاک و قانون هدفمندسازی یارانهها در این قرارگاه مورد توجه قرار میگیرند.وی درباره تغییرات سالانه سفر در شهر تهران توضیح داد: تعداد سفر در شهر تهران از ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلیون سفر در حال حاضر رسیده و پیش بینی میشود در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد.