printlogo


یک مسئول وزارت راه و شهرسازی
افزایش مراجعات برای استفاده از مسیر ایران به سمت روسیه

مدیرکل کریدورهای ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: ناوگان‌ ریلی ایرانی در مسیر کشورهای cis نمی‌توانند تردد داشته باشند چراکه استانداردهای این کشورها را ندارند و این یک مانع جدی است و تا زمانی که ناوگان استاندارد و مناسب برای تردد از مسیر این کشورها نداشته باشیم، سهم بسیار بزرگی از ترانزیت را از دست می‌دهیم.به گزارش اقتصادسرآمد، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی درباره فعال‌ شدن کریدورهای ایران و کشورهای منطقه با توجه به انسداد کریدورهای شرقی و غربی روسیه متصل به اروپا به ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای اروپای شرقی مرزهای خود را به سمت روسیه بسته‌اند و تحریم کردند.  بنابراین بارهای ترانزیتی که قبلا از چین و از مسیر روسیه به طور مستقم وارد اروپا می شد و دیگر نمی تواند از مسیر تردد داشته باشند. این ظرفیت و این میزان بار به سمت مسیر دریای خزر و مسیر جنوبی ایران سرریز خواهد شد و در واقع ارتباط با اروپا از این مسیرها ادامه پیدا می‌کند.وی ادامه داد: در چند سال گذشته راه‌آهن قارص بین کشورهای آذربایجان، گرجستان و ترکیه ساخته شد و عملا بار در از مسیر دریایی خزر در ادامه از مسیر ریلی به ترکیه می‌رسد و از ترکیه به سمت اروپا منتقل می‌شود. این مسیر و مسیر ریلی و جاده ای جنوبی از طریق ایران جایگزین مسیر شرقی - غربی روسیه است که در حال حاضر مسدود شده است.ترفع با بیان اینکه به طور قطع در این شرایط، بخشی از این بار به سمت کریدورهای ایران جذب می‌شوند، گفت: سال گذشته میزان بار ترانزیتی کشور حدود 11 میلیون تن بود و با بررسی‌ ظرفیت‌سنجی و ظرفیت‌‌هایی که در گلوگاه وجود دارد امسال می‌توانیم با همین زیرساخت‌ها به 20 میلیون تن ترانزیت برسیم.مدیرکل کریدورهای ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی افرود: زیرساخت‌های ترانزیتی کشور با همین وضعیت موجود و فعلی جابه‌جایی 20 میلیون تن بار ترانزیتی را کفایت می‌کند و برای رسیدن به این عدد به ارتقای ظرفیت از جنس ظرفیت‌ فرایندی و نه زیرساختی نیاز داریم. به طوریکه اگر گلوگاه‌های مرزی و مشکلات ناوگان را بتوانیم در مدت و برنامه کوتاه جبران و رفع کنیم و به عدد 30 میلیون تن بار ترانزیتی می‌رسیم.  وی درباره استفاده ایران از فرصت موجود و وضعیت کریدورهای روسیه و انتقال از/به روسیه گفت: موضوع واضح و روشن این است که دریای سیاه فعلا برای مسائل تجاری امن نیست و از سوی دیگر مسیر شرقی - غربی روسیه به شدت مورد تاثیر قرار گرفته و موضوع دیگر این است که شرایط به سرعت در حال تغییر است. اما درباره افزایش تقاضا برای استفاده از کریدورهای ترانزیتی ایران حتما مواردی  وجود دارد.