بررسی «اقتصاد سرآمد» از انتقال مشکل سوخت کامیونها از روحانی به رئیسی
بی توجهی وزرای صمت و راه به نوسازی کامیونهای فرسوده
گروه راه و ساختمان - به تازگی خبری از کمبود گازوئیل و اعتراض رانندگان کامیون منتشر شده است، خبر نشان می دهد علاوه بر کمبود سوخت ریشه اصلی این مشکل مصرف بالای کامیون های فرسوده در جاده ها است. کمبودی که اگر صحت داشته باشد، در ماه ابتدای سال جاری باید انتظار کمبود کالاهای اساسی و گرانی اقلام را احتمالا داشت. زیرا علاوه بر کمبود احتمالی سوخت، افزایش مصرف بالا گازوئیل در کامیون های فرسوده در کنار تحمیل استهلاک ناشی از کشنده و کامیون های چینی در جاده های کشور، مالکان و مشتریان را در بازار با چالش روبه رو خواهد کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، پس از انتشار خبر مربوط به کمبود و نبود گازوئیل در زمان اعتصاب رانندگان کامیون در کرمان، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کرمان سید باقر نورالدینی گفته است: وقفه عرضه گازوئیل در جنوب استان کرمان مربوط به یک جایگاه بوده که دو تا سه ساعت نیاز آن مرتفع شده است. البته کمبود گازوئیل فقط مشکل امسال و این ماه نبوده است، بلکه در سال های گذشته نیز شاهد بودیم که کمبود گازوئیل یا حتی عرضه گازوئیل با استاندارد یورو۵ نیز چالش داشته و قاچاق نیز مزید بر علت است. اگر چنین است چرا اعتراضات در حال گسترش است؟
متاسفانه چالش عرضه سوخت مناسب و با کیفیت یکی از میراث دولتهای گذشته است که برای دولت های آینده به یادگار باقی و مسولان نیز نسبت به بهبود این موضوع اقدام مفیدی انجام نمی دهند. یکی از دلایل، بالا بودن مصرف گازوئیل در کشور، وجود بیش از ۵۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور است. هر چند که در خصوص وجود کامیون های فرسوده و نوسازی آن در یکسال گذشته حواشی فراوانی وجود داشت. علاوه بر کاهش قیمت اختلاف بالایی در میزان مصرف سوخت کامیونهای سه سال کارکرد با فرسوده وجود دارد. بنابراین میانگین مصرف سوخت هر دستگاه خودرو کار و تجاری فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر و در کامیونهای وارداتی سه سال کارکرد ۳۰ لیتر است. اگر به این مقدار توجه شود و یارانه ای که دولت برای حمایت از سوخت به مقدار مصرف بالا کامیون های فرسوده پرداخت می کند را به نوسازی ناوگان توسط واردات انجام دهد، سود قابل توجه در کنار حفظ منافع ملی را کسب کرده است.
انتقال مشکل سوخت کامیونها از روحانی
به دولت رئیسی
دکتر صادق رضایی کارشناس اقتصد انرژی و حمل ونقل کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد؛ گفت: یک کامیون وارداتی کارکرده در یک سال ۴ هزار و ۲۰۰ لیتر مصرف گازوئیل دارد، هر چند که در خصوص وجود کامیون های فرسوده و نوسازی آن در یکسال گذشته حواشی فراوانی وجود داشته است. اما باید دانست یکی از عوامل بروز مشکل در تامین سوخت کامیونها شاید مصرف بیش از اندازه کامیونهای فرسوده باشد.
استفاده از سوخت کامیون با صرفهتر
از راندن آن
او ادامه داد: این تمام ماجرا نیست زیرا عدم وجود کامیون مدل بالا باعث شده تا حتی بسیاری از کامیون های از رده خارج نیز برای استفاده از سهمیه به ویژه در مناطق شرقی کشور برای استفاده از گازوئیل همچنان مصرف کشور را بالا ببرند. حتی برخی ترجیح می دهند به جای این که از وسائل خود استفاده کنند از امکان دریافت سوخت بهره ببرند و همین موضوع نیز خود دلیلی جدی برای مصرف بالای سوخت است.
آگاهی و بی توجهی وزاری صمت و راه به وضعیت نوسازی کامیونهای فرسوده
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این اعداد و ارقام نکاتی است که دولت مردان، وزیر صمت و وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن آگاهی دارند. اما به دلایل عدیده نامعلوم نسبت به اجرای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کوتاهی می شود. کوتاهی که تاثیرات منفی در زندگی، کسب و کار و امرارمعاش مردم در کشور دارد.
رضایی میافزاید: دولت سیزدهم با عنایت به مسائل و مشکلات کامیون داران در این زمینه، باید نهایت دقت را به مساله نوسازی باید داشته باشد. اکنون با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای واقعا وضعیت مصداق «آفتابه خرج لحیم» است. با نگاه کوتاهی به سن و کارکرد کامیون های فرسوده در جادهها، متوجه خواهید شد که میانگین بیش از ۳۰ سال سن دارند. گاهی یافتن قطعات و لوازم یدکی برای این خودروها نه تنها به سختی انجام می شود، بلکه احتمالا دارای چالش نیز هست.بهرهوری پایین ناوگان و تاثیر خودمالکی کامیون بر این بخش را بید مورد توجه قرار داد. چراکه امروز با فرسودگی ناوگان مواجه هستیم ولی طبق آمار سازمان راهداری در چند سال آینده با فرسودگی نیروی انسانی ناوگان هم مواجه خواهیم شد که این موضوع بسیار نگرانکننده است. برخی نمایندگان مجلس عنوان میکنند تاکنون مسئله تأمین سهمیه سوخت کافی برای کامیونداران چندین بار در کمیسیون انرژی مطرح شده است و گفتوگوهایی با مسئولان وزارت نفت صورت گرفته؛ احتمال میرود حل این مسئله به دولت جدید برسد و کمیسیون نیز عزم حل هر چه زودتر این مشکل را دارد.مشکل تأمین سوخت کامیونداران در بخش عملیاتی است؛ وزارت نفت هم از سویی حل مسئله را به امروز و فردا موکول میکند و اگرچه میگوید مشکلی وجود ندارد، اما معتقدند این سهمیه باید اصلاح شود و میزان سوخت ارتقا یابد. از آنجا که قیمت سوخت موجب افزایش قیمت در بازار خواهد شد، این وزارتخانه متقاعد شده که این اصلاح رخ دهد.