صـرفهجویی ۵۰ میلیون یورویی در پالایشگاه شازند با تکیه بر دانشبنیانها
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ قلم کالای قطعات مکانیکی با همکاری دانشبنیانها و مهندسی معکوس، طراحی، ساخته و تولید شدهاند و در این بخش از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۵۰ میلیون یورو صرفهجویی ارزی داشتهایم.به گزارش اقتصاد سرآمد، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پنج فرآورده اصلی کشور شامل بنزین (یورو، سوپر)، نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و گازوییل را تولید میکند و تحویل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران میدهد، فرآوردههای ویژه پالایشگاه شازند نیز ظرف سه تا چهار سال گذشته به مرحله بهرهبرداری و تولید رسیدهاند.پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اکنون نخستین تولیدکننده سوخت کمسولفور در بخش کشتیرانی است که در اختیار ناوگان شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی قرار میگیرد و نخستین تولیدکننده نرمال هگزان و پروپیلن برای شرکتهای پتروشیمی به شمار میآید.پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، نخستین پالایشگاه ساختهشده پس از انقلاب است که مدرنترین و سودآورترین پالایشگاه ایران نیز شناخته میشود و از سال ۱۳۷۲ با ظرفیت ۱۷۰ هزار بشکه در روز راهاندازی شد. در سال ۱۳۸۹ واحدهای عملیاتی جدید با عنوان واحدهای فاز ۲ این پالایشگاه مورد بهرهبرداری قرار گرفت و ظرفیت پالایشی آن به ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید. برنامههای این شرکت پالایشی برای امسال چیست؟پارسال قرارداد پروژه تولید کک سوزنی میان پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد و اکنون در مرحله طراحی اولیه قرار دارد که در پنج واحد به بهرهبرداری میرسد.اوایل پاییز امسال نیز برای این پروژه انتخاب پیمانکار خواهیم داشت. کک سوزنی در صنایع فولاد استفاده میشود و با این رویداد، یکی از محصولات وارداتی کشور قطع و در تولید کک سوزنی خودکفا خواهیم شد، ضمن آنکه با تولید کک سوزنی، تولید نفت کوره صفر میشود و سودآوری پالایشگاه افزایش مییابد.از مهمترین وظایف ما استمرار تولید است، بخش قابلتوجهی از فرآوردههای اصلی کشور شامل بنزین، گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و سوخت هواپیما را تأمین میکنیم. بخش قابلتوجهی از قطعات مورد نیاز پالایشگاه، ساخت داخل شده و قصد داریم قطعاتی را که نیاز به واردات دارد، داخلیسازی کنیم. کاتالیست، از محصولات مورد نیاز پالایشگاههاست و محصولی گرانبها بهشمار میرود.سالهای گذشته این محصول را وارد میکردیم، اما ظرف چند سال گذشته، تولید کاتالیستها از سوی شرکتهای دانشبنیان آغاز شده است و مرحله به مرحله آزمون و تحویل ما میشود و در واحدهای عملیاتی از آن استفاده میکنیم. امیدواریم وابستگی واردات به این محصول نیز در آینده نزدیک قطع شود.اکنون کاتالیست واحد RFCC را یک شرکت دانشبنیان میسازد و ظرف یک تا دو ماه آینده محصول اولیه تولید و تحویل پالایشگاه میشود، اگر این محصول روی رآکتورها نصب شود و جواب دهد، یک موفقیت بزرگ برای کشور و پالایشگاهها بهشمار میرود و ۱۰۰ درصد میتوانیم تولید داخل داشته باشیم. واحد RFCC از بزرگترین واحدهای بنزینسازی کشور و خاورمیانه
بهشمار میآید.