printlogo


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: منابع کافی برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم
راه نجات کشور، اتکا به دانش داخل است نه نگاه به خارج از مرزها

گروه شعارسال - محمد آیتی - بی‌تردید مشکلات مالی و معیشتی مردم، بزرگ‌ترین بحران چند سال اخیر کشور است. اعتراضات صنفی به بالاترین حد خود رسیده و به تبع فقر حاصل شده، مرتباً شاهد اخبار نگران‌کننده‌ای در بخش‌های سرقت، کلاهبرداری و اختلاس هستیم. دولت سیزدهم، با شعار بهبود شرایط اقتصادی کشور و ایجاد رفاه نسبی مردم بر سر کار آمد، اما تا اینجای کار نه خروجی خاصی حاصل شده و نه رضایتی در چهره مردم دیده می‌شود. از طرفی، رهبر انقلاب، سال 1401 را به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» مزین کردند. نگاهی به شعارهای سال‌های گذشته هم به ما نشان می‌دهد که نفر اول مملکت هم، دغدغه اقتصادی را مهمترین موضوع کشور قلمداد کرده‌اند. اینکه چه باید کرد که شعار سال، زمانی که به روزهای انتهایی زمستان می‌رسیم، بایگانی نشود، پرسشی است که از فرهاد طهماسبی، نماینده مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان جویا شدیم.
شعار سال، یک تکلیف برای مسئولان و مردم است
فرهاد طهماسبی، نماینده مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: شعار سال، یک تکلیف برای مسئولان و مردم است. به نوعی رهبر معظم انقلاب با بیان شعار سال، چراغ راه برای همگان روشن می‌کنند که پای کار بیایند و با برنامه ریزی اصولی، تحقق این مهم را به واقعیت برسانند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در وهله اول، سران سه قوه به عنوان، نماد اجرایی و نظارتی کشور باید خود را به جامعه اثبات کنند. یعنی مردم باید ببینند که این اراده در بالاترین سطح کشور شکل گرفته و بناست کارها با خردجمعی، برنامه ریزی علمی و تلاش جهادی جلو برود.
این نماینده استان فارس با اشاره به اینکه اعتمادسازی یک کار بزرگ است و همراه داشتن مردم برای نظام، یک سرمایه ارزشمند می‌باشد، تصریح کرد: سران سه قوه به عنوان نماد قوای خود، باید خروجی جلسات‌شان برآمده از کف جامعه باشد. مردم باید حس کنند که نظرات آن‌ها شنیده و در برنامه مسئولان اعمال شده است. این رویکرد، یعنی مسئولان از جنس مردم هستند و می‌توان با اعتماد دو طرفه، اهداف کشور را پیش برد.
فرهاد طهماسبی اظهار داشت: شعار امسال هم رویکرد اقتصادی دارد و در جهت استحکام شعار سال‌های گذشته است. هر عنوانی که در شعار سال مطرح می‌شود تنها مختص به همان سال نمی‌شود، یعنی آن شعار، دغدغه همیشگی همگان باید باشد.
راه نجات کشور، اتکا به دانش و ظرفیت داخل است نه نگاه به خارج از مرزها
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بیان کرد: راه نجات کشور، اتکا به دانش و ظرفیت داخل است. نگاه به خارج از مرزها، چاره کار نیست، چون هیچ جای دنیا دلش برای ما نمی‌سوزد. باید خودمان، جریان اداره کشور را نظم و نسق دهیم. به اندازه کافی در کشور، نخبه و افراد با استعداد داریم که بتوانیم آینده‌ای بهتر را برای خودمان رقم بزنیم. این موضوع یک اصل ثابت شده است نه یک فرض محتمل.
وی گفت: در شعار سال، سه کلمه کلیدی یعنی «تولید»، «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین» آمده است. این سه کلمه به صورت یک زنجیره به هم متصل هستند. یعنی اشتغال‌زایی زمانی رخ می‌دهد که تولید قوت پیدا کند و نگاه دانش بنیانی بر کارها حاکم باشد. از این‌رو، از همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام می‌خواهم که این سه کلمه را همیشه در کنار هم ببینند، تا شعار سال در بهترین حالت خود محقق شود.
طهماسبی در پاسخ به اینکه آیا دولت توان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را با وجود مشکلات مالی دارد؟ گفت: بله، دولت وام‌های تسهیلات تکلیفی دارد. دولت می‌تواند نقدینگی بانک‌ها را به این سمت و سو جهت دهد تا دلالی و سفته بازی ادامه پیدا نکند. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حرف، عملی نمی‌شود، این کار نیاز به مدیران پای کار و با اراده دارد.
نماینده شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان افزود: اکثر شرکت‌های دانش بنیان مشکل مالی دارند. افرادی که دنبال تولید علم هستند نباید دغدغه هر روزه مالی داشته باشند، چون این اتفاق یک ترمز بزرگ برای کارهای علمی، پژوهشی و اقتصادی کشور است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مبنای کارهای ما، دانش بنیان باشد، نتیجه تلاش‌ها، در تولید و اشتغال خود را نشان خواهد داد. شعار افزایش تولید زیباست، ولی تحقق آن نیازمند، بسترسازی است. یکی از بسترهای این کار، ویژه دیدن شرکت‌های دانش بنیان و اعضای نخبه آن است. شک نکنید اگر نخبگان و جوانان را بها دهیم، فشار تحریم‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای بی‌اثر می‌شود. بیکاری در کشور ما بیداد می‌کند که این موضوع شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. ما، هم ظرفیت‌های زیادی داریم و هم، جوانان و استعدادهای خوبی را در کشور می‌بینیم که هر کدام می‌توانند در حد خود، جریان سازی کنند. امیدوارم در سال جاری، اتفاقاتی بیفتد که سال‌ها بشود به عنوان تحرکات مثبت از
 آن یاد کرد.