printlogo


پیش بینی شکست طرح درج قیمت تولید کننده
دردسر درج قیمت تولید کننده برای مردم و فروشندگان

گروه اقتصاد جامعه - فاطمه دبیریان - با اجرا شدن طرح درج قیمت تولید کننده به جای مصرف کننده روی کالاها در سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها میان مشتریان و فروشندگان سردرگمی و آشفتگی به وجود آمده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، خبرنگار ما در گزارش میدانی از سوپرمارکتی‌های مرکز تهران از آنها درباره این طرح پرسیده است. یکی از مغازه داران در تهران به انصاف می‌گوید: به خاطر قیمت تولید کننده بین مشتریان و مغازه داران بر سر قیمت کالاها دعوا می‌شود. با اجرای این طرح هیچ کالایی کاهش قیمت نداشته است. یکی از اقلامی که گران شده است سالاد الویه است؛ بعضی شرکت‌ها هم قیمت مصرف کننده خورده است هم قیمت درب کارخانه. برای من که مغازه دار هستم هیچ فرقی نمی‌کند، اما به نظر من قیمتی که درب کارخانه می‌خورد گاهی اشتباه است. وقتی قیمت جدید مطرح می‌شود بعضی از مشتریان قهر می‌کنند و می‌روند.
بعضی از مشتریان ما را تهدید می‌کنند
مغازه دار دیگری می‌گوید: قیمت کالاها بعد از عید ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر شده است. نان تست و پفک و محصولات چی توز قیمتشان بیشتر شده است. برای مردم فرقی نمی‌کند آنها همه کالاهایی که لازم دارند می‌خرند فقط ناراحت و کلافه از مغازه می‌روند. بعضی از مشتریان کمتر سؤال می‌پرسند ولی افرادی هستند که فکر می‌کنند ما می‌خواهیم دزدی کنیم و ما را تهدید می‌کنند که به فلان شخص فامیلم در وزارت بهمان می‌گویم در مغازه‌ات را تخته کند!
همکاران کالاها را به قیمت دو برابر می‌فروشند
او ادامه می‌دهد: اگر قیمت تولید کننده و مصرف کننده با هم روی کالا بخورد مشکلی ندارد. ممکن است بعضی از همکاران تا دو سه برابر قیمت محصولات را بفروشند که باعث سردرگمی مشتریان شود. اما می گویند تا اول اردیبهشت قرار است هم قیمت مصرف کننده هم تولید کننده را روی کالاها بزنند.
مغازه دار جوانی می‌گوید: قیمت کالاها تغییر نکرده است فقط چند جنس گران شده است. لبنیات و کیک گران شده است. به تازگی شروع کرده‌اند بر یک سری کالاها هم قیمت مصرف کننده بزنند هم قیمت تولید کننده می‌زنند.
دردسر برچسب‌ها برای فروشندگان
 و خریداران
یکی از سوپر مارکت داران گفت: مردم را با این برچسب‌ها به دردسر انداخته‌اند، مارا هم همینطور.فروشنده دیگر می‌گوید: کالاها که هیچ کدام افزایش قیمت نداشته است، ما فقط باید با ۳۵ درصد افزایش قیمت به مصرف کننده بفروشیم. قیمت درب کارخانه که می‌زنند ما بایدآن قیمت را پاک کنیم و در فاکتور با ۳۵ درصد افزایش قیمت بفروشیم. به دعوا و بحث‌هایش نمی‌ارزد، من که جوان هستم مگر چقدر حوصله دارم که از صبح تا شب در مغازه بایستم و توضیح دهم که قیمت چه تغییراتی کرده است.
 قیمت‌ها در فاکتور تغییر کرده است
او ادامه می‌دهد: بعضی از مشتریان می گویند چرا قیمت تولید کننده نمی‌فروشید یا در اخبار فلان قیمت گفته‌اند. به نظر من طرح بدی اجرا کرده‌اند چون اینجا همیشه دعوا داریم. مادرم که زنگ می زند و می‌پرسد امروز با کسی بحث نکردی دیگر نمی‌پرسد امروز خوب بود یا نه! چون هر دقیقه با کسی بحث داریم. مشتری از ما می‌خواهد که در ماشین حساب ۳۵ درصد را بزنیم و یک دفعه عدد دیگری به دست می‌آید. اعصابمان دوباره به هم می‌ریزد. قیمت‌ها تغییر کرده است ولی در فاکتور نه در جنس. قیمت تولید کننده و قیمتی که شرکت به ما می‌دهد فرق می‌کند. با اجرای این طرح هیچ سودی نکردیم و حتی لنگ کرایه مغازه‌مان هم مانده‌ایم.
پیش بینی مغازه داران از اجرای طرح
یکی از مغازه داران با شکایت از این طرح گفت: به نظر من این طرح ادامه دار نخواهد شد. بعضی از همکاران من تا ۴۰ درصد روی محصولات می‌کشند و آن جنس را می‌فروشند.
مشتریان برای قیمت سس هم توضیح می‌خواهند
مغازه دار ادامه داد: برای نمونه یک سس مایونز درب کارخانه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خورده است و من فروشنده که این محصول را ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان خریده‌ام، آن را ۲۰ هزار تومان می‌فروشم اما برای مشتری جای سؤال است، می‌پرسد چه خبر است؟! ۵۰۰۰ تومان داری سود می‌کنی؟! باید به او توضیح دهم که هزینه حمل و نقل و هزینه‌های دیگر را داده‌ام. باید تکلیف ما را مشخص کنند، یا مثل قبل قیمت بزنند یا هر دو قیمت تولید کننده و مصرف کننده را روی محصول بیاورند.
به نفع دولت و شرکت‌ها شده است
یکی از فروشندگان یکی از برندهای نوشیدنی درباره اجرای طرح گفت: این طرح بیشتر به نفع شرکت‌ها و دولت شده است. هم مردم ضرر می‌کنند هم مغازه دار. یک فروشنده به همان قیمتی که خریده است می‌فروشد ولی دیگری ممکن است به قیمت چندین برابر بفروشد.
مشتریان در حد درآمد خود خرید می‌کنند
یکی از مشتریان سالمند درباره تأثیر این طرح بر خرید مشتریان می‌گوید: اگر کسی حساب و کتاب برایش مهم باشد روی حساب هم خرج می‌کند مثل من که حقوقم مشخص و محدود است، طبق حقوقم خرج می‌کنم. اگر ببینم مغازه دار طبق نرخ مصوب قیمت می‌گوید می‌خرم اگر نه آن کالا را نمی‌خرم. بستگی دارد چه کسی و با چه درامدی بخواهد با این قیمت‌ها خرید کند.
سهم شرکت‌ها از قیمت درج شده
یکی از فروشندگان نیز می‌گفت: یک سری از شرکت‌ها ۹ درصد سود بر می‌دارند یک سری‌ها ۱۰ درصد سود و آن را به قیمت ثبت شده اضافه می‌کنندو تازه می‌آورند می‌دهند به ما. قبلاً ما ۲۵ درصد سود می‌کردیم الان حدوداً ۱۵ درصد سود می‌کنیم.