کاهش زمان و هزینه ترانزیت، مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل میکند
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی گفت: هرگاه زمان و هزینه ترانزیت افزایش یابد، کشور کمتر میتواند از مزایای نسبی جغرافیایی خود استفاده کند و با کاهش زمان و هزینه مزیت نسبی به مزیت رقابتی تبدیل میشود.به گزارش اقتصادسرآمد،امین ترفع با تاکید بر کاهش زمان در ترانزیت به ویژه ترانزیت مرزی گفت: سال گذشته حدود ۱۱.۲ میلیون تن ترانزیت از کشور صورت گرفت و در این میان ترانزیت ریلی نسبت به دیگر روشهای حمل و نقل پیشتاز بوده است وی افزود: با وجود اینکه روند ۱۰ ساله ترانزیت ریلی بطور متوسط حدود یک میلیون تن بوده، ولی سال گذشته این رقم به ۱.۹ میلیون تن رسید و رکورد زد.کاهش زمان و هزینه ترانزیت، مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل میکندترفع خاطر نشان کرد: در حوزه حمل و نقل جادهای در بخش ترانزیت غیر نفتی حدود ۵.۵ میلیون تن کالای غیر نفتی هم در بخش جادهای و هم ریلی ترانزیت شده و که با روند سالهای گذشته یکسان بوده است.مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: سال گذشته بین ۵ تا ۶ میلیون تن فرآورده نفتی از کشور ترانزیت شده است، هرچه موانع ترانزیت فرآوردههای نفتی برطرف شود و ترانزیت فرآردههای نفتی توسعه یابد، در کوتاه مدت تحول اساسی در کشور ایجاد میشود.