printlogo


پلیس در شناخت سهم مقصران ترک فعل می کند؟
چرامسئولیت تصادفات جاده‌ای فقط برعهده رانندگان است

گروه جامعه - جاده‌های کشور هر ساعت ۲ قربانی می‌گیرند در کنار فوتی‌ها آمار مجروحین نیز به ۲۹ نفر می‌رسد. براساس اعلام مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، کشته شدگان تصادفات جاده‌ای از ۲۵ اسفند تا ۸ فروردین، ۵۲۰ نفر بوده و به عبارتی، نوروز امسال روزانه ۴۰ نفر جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند و این در شرایطی است که در ایام نوروز ۱۴۰۰، تعداد هزار و ۸۰ نفر و در ایام نوروز ۹۹ به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی، تعداد ۵۴۳ نفر در تصادفات جان باختند.  سیاه‌ترین سال جاده‌های کشور سال ۸۴ بود. سالی که ۲۷ هزار نفر درکشور جان خود را درجاده ها از دست داده اند. موج تصادفات هر سال با سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و یادآوری می‌کند که یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم ایمنی ترددها در شهرها و جاده‌های کشور است.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ به نظر می‌رسد آمارمرگ و میرهای تصادفات جاده‌ای در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش هم پیدا کند و به حدود ۸۰۰ فوتی برسد در این سال‌های کرونایی پرمرگ و میر مدتی بود آمار تصادفات جاده‌ای دیگر به چشم نمی‌آمد وقتی روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در اثر کرونا فوت می‌کردند مرگ روزانه دست کم ۴۰ نفر در اثر تصادفات کم رنگ شده بود اما با کاهش مرگ و میرهای کرونایی این آمار به هم نزدیک و به نظر می‌آید با کاهش فوتی‌های کرونایی به زودی مرگ و میرهای ناشی از تصادفات از فوتی‌های کرونایی هم سبفت بگیرد.
یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای خودروهای بی کیفیت است. پلیس این روزها هشدارهای تندی به خودروسازان داده است. سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از اینکه در صنعت خودرو اصلاً وضعیت خوبی نداریم، گفته است: ما خودرو ملی نداریم، خودرو چینی داریم اگر خودرو ملی داشتیم نباید با بالا رفتن قیمت دلار خودرو در کشور بالا برود، اگر خودروسازها ایمنی و کیفیت خودرو را بالا نبرند، جلوی شماره‌گذاری خودرو گرفته می‌شود.
راننده همیشه مقصر است!
امیر بیگی کارشناس حوادث جاده‌ای اما در اینباره به روزنامه اقتصدسرآمد، می‌گوید: در عرصه تصادفات، متاسفانه آنچه دیده می‌شود تخلف راننده است، اما هیچ‌کس نمی‌گوید چند درصد تصادفات به علت مشکلات راه‌ها و جاده‌ها بوده و ما در این بین با برخی ترک فعل‌ها مواجه بوده‌ایم که موجب وقوع برخی تلفات و جراحات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی شده است. خودرویی که امنیت نداشته باشد، در تصادفات آسیب‌پذیر است.
ترک فعل پلیس در شناخت سهم مقصران
به گفته او: پیش از این پلیس در کارشناسی‌های خود، سهم مقصران و دستگاه‌ها را در وقوع تصادف بیان می‌کرد و درخواست می‌کنیم پلیس مجدداً این امر را احیا کند تا به گونه‌ای نباشد که فقط رانندگان در تصادفات مقصر اعلام شوند.
آمار یک دهه مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در نوروز
بررسی مرگ و میرهای نوروزی در اثر تصادفات نشان می‌دهد از نوروز ۹۱ که در آن سال ۱۱۴۱ فوتی به ثبت رسیده تا سال ۱۴۰۰ که ۱۰۸۰ فوتی ثبت شده است. بیشترین فوتی‌ها مربوط به نوروز ۹۲ با ۱۲۲۷ فوتی و کم‌ترین مروبط به نوروز ۹۹ با ۵۳۴ فوتی است که در این سال به دلیل محدودیت کرونایی کم‌ترین تردد بین استانی وجود داشت.
جاده‌های کشور برای مسافرانش امن نیست
وی با بیان ایم مهم که اما به جز موج نوروزی درطول سال نیز جاده‌های کشور برای مسافرانش امن نیست، افزود: ایران یکی از بالاترین آمارهای تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن را در جهان دارد که امنیت و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل از اصلی‌ترین عوامل تصادفات و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن است.
این کارشناس حوزه حوادث با اشاره این که متأسفانه، نوروز ایامی است که هزاران خانواده ایرانی عزادار می‌شوند و رکورد مرگ‌ومیر بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های پر حادثه کشورمان در این ایام می‌شکند گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران از نظر تعداد مرگ‌ومیر به علت تصادفات رانندگی، جزو ده کشور اول دنیاست و در ردیف پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان مانند هند، چین، اندونزی، آمریکا و روسیه قرار دارد.
چرامسئولیت تصادفات جاده‌ای بر عهده کاربران فردی جاده است
بیگی در خصوص عواملی که در بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارند هم گفت: دیدگاه سنتی در ایمنی جاده‌ها این است که مسئولیت تصادفات جاده‌ای معمولاً بر عهده کاربران فردی جاده است. اما با وجود این بسیاری از عوامل دیگر خارج از کنترل این کاربران ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد. تخمین زده می‌شود که خطای انسانی بین ۶۴ تا ۹۵ درصد از تمام علل تصادفات رانندگی در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد.
آمار کشته شدگان تصادفات ایران از آمار جنگ‌های طولانی مدت و زلزله‌های مهیبی که در این سال‌ها به وقوع پیوسته بیشتر است. خسارت مالی و جانی و خانواده‌هایی که پس از این حوادث آسیب‌های جدی می‌بینند قابل توجه است. برای کاهش این تلفات تکالیفی مشخص شده است. بر اساس بخش الف ماده (۱۰۸) قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه میزان تلفات حوادث رانندگی شهری نسبت به تعداد ۱۰ هزار دستگاه خودرو، ۳۱ درصد کاهش یابد. همچنین بر اساس بند (۳۹) بخش (ج) از ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور نیز باید سالانه دستگاه‌های اجرایی ۱۰ درصد کاهش میزان تلفات را برنامه ریزی و در خصوص آن اقدامات لازم را انجام دهند.اما آمارها نشان می‌دهد، بندهای مربوط به کاهش تصادفات چندان جدی گرفته نشده اند و همچنان جاده‌ها و خیابان‌های کشور قربانی می‌گیرند.