صدای معلم به گوش مسئولان کشور میرسد؟!
گلایه جامعه معلمان از فرق است تا فقر
مهسا شمس - بی توجهی به دغدغههای معلمان موجب شد تا در چند ماه اخیر این قشر زحمتکش نسبت به شرایط اعتراض کنند اما سوال اینجاست که آیا صدای آنها به گوش مسئولان می رسد؟از لایحه رتبه بندی تا موضوع نقل و انتقال معلمان؛ از کمبود نیروی انسانی تا نامشخص بودن وضع بیمههای تکمیلی معلمان؛ همه و همه تنها بخشی از مطالبات معلمان در سالهای اخیر است. در شرایطی که مشکلات اقتصادی گریبانگیر بسیاری از خانوادهها شده است؛ مطالبات فرهنگیان در سالهای اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه مطالبهای بر مطالبه دیگر انبار شده است.
به عنوان نمونه لایحه رتبه بندی معلمان که قرار بود بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلمان را با کمک شاخصهای تعلیم و تربیت رده بندی و امتیاز دهد؛ در دولت گذشته به سرانجام نرسید؛ دولت قبل لایحه را به گونهای تنظیم کرده بود که تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان در طی سه سال به اجرای این لایحه اختصاص یابد؛ همچنین سهمیه بندی مناطق در این طرح اثرگذار بوده و معلمان مناطق کم برخوردار از مزایای این طرح کمتر استفاده میکردند.بی توجهی به دغدغههای معلمان موجب شد تا فرهنگیان در چند ماه اخیر با تحصن در برابر ساختمانهای آموزش و پرورش شهر و مناطق خود به عدم تصویب لایحه رتبه بندی که خواستههای آنان را محقق سازد؛ اعتراض کنند.تداوم این اعتراضها و عدم پاسخگویی دولت و مجلس به تصویب لایحه رتبه بندی معلمان موجب شد تا رسانههای بیگانه به دنبال پوشش گسترده این اعتراضات باشند؛ طولانی شدن اعتراضات و جمعیت بالای فرهنگیان معترض به روند بررسی این لایحه؛ سوژه خوبی برای رسانههای معاند بود که به دنبال تخریب و سیاهنمایی وضع موجود بودند.
تحلیل شرایط کنونی اعتراضات صنفی در جامعه فرهنگی و اتفاقات از سر گذرانده این قشر موجب شد تا الفبای صحیح مطالبهگری را از یکی از سکانداران سابق نظام تعلیم و تربیت جویا شویم.محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در این باره معتقد است جایگاه معلم در نظام اسلامی آنطور که امام خمینی (ره) فرمودند جایگاه انبیا و اولیاست و اگر معلم و مدرسه خوبی نداشته باشیم امیدی به جمهوری اسلامی نداریم همچنین مقام معظم رهبری از این قشر به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور نام بردند.
وی ادامه داد: سالهای اولین انقلاب شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر به عنوان کارگزاران نظام به این موضوع توجه داشتند اما به تدریج کم لطفیهایی به معلمان شد و استاد و معلم که حرفهاش با اندیشه کردن توأم است، نقد و نظراتی به شرایط دارد.
دیوار مستقیم معلمان با رؤسای قوا و سایر مسئولان کشوری موجب میشود معلم بتواند سخن خود را آزادانه بیان کند و به حل مشکل کمک کند
فرشیدی با اشاره به اینکه معلمان بعد از روحانیت در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند، گفت: این موضوع به عنوان قویترین بازوی فرهنگی نظام کمتر مورد توجه قرار گرفت از طرفی مشکلات معیشتی نمود پیدا کرد و دشمن از این شرایط سو استفاده کرد.
سید بابک هاشمی نکو از مدیران اسبق آموزش و پرورش و سخنگوی کانون تربیت اسلامی به خبرنگار مهر درباره احقاق حقوق معلمان در چارچوب قوانین کشور گفت: اگر مجلس و دولت دست به دست هم دهند، میتواند بودجه خوبی به آموزش و پرورش اختصاص یابد.