printlogo


ایده‌های استارتاپی کلید رهایی صنعت دریایی از چالش‌ها
صنایع دریایی ایران بدون نوآوری روزگار گذرانده است

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به چالش‌های صنعت دریایی کشور گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد صنایع دریایی ایران با توجه به دارابودن پتانسیل مناسب، بدون نوآوری، روزگار گذرانده است و به شدت محتاج ذهن­‌های کنجکاو و چالاک است و در این مسیر استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه شکل گرفته‌اند می‌توانند گره گشای مسائل این صنعت باشند.به گزارش اقتصادسرآمد، روح الله ارجمندی به ایسنا، گفت: با توجه به این­که در سال‌های اخیر یکی از ماموریت‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه زیست‌بوم شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، شناسایی جهت‌گیری‌های این شرکت‌ها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش‌های راهبردی کشور از سوی دیگر می‌تواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای شکل‌گیری و رشد این­گونه شرکت‌ها کمک کند.مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی، فاز اول این طرح را، مطالعه درباره حوزه‌­های استارت آپی مساله محور دانست که شامل "بازار حمل و نقل سوخت در زمینه دریایی"، "بازار حمل و نقل دریایی"، "عملیات و نگهداری کشتی"، "مسیریابی کشتی"، "مدیریت خدمه کشتی"، "بهینه ­سازی زنجیره تامین کالاها"، "مدیریت بنادر"، "امکانات کاربردی فناوری"، "تکنولوژی نوآوری محصول" و "خدمات شبکه ‌های مالی بیمه" می شود و در قالب گزارش‌های مجزا تولید و ارائه شده است.ارجمندی با تاکید بر اینکه با شناسایی مسائل اصلی حوزه دریا و ارائه راهکار، می‌توان این مسائل را پوشش داد، افزود: در این راستا استارت‌آپ‌ها قادر هستند تا در این حوزه در جهت ارتقاء وضعیت کنونی فعالیت داشته و باعث رفع این گونه مسائل باشند؛ چرا که این تیم‌ها ایده یا فکر را با نوآوری، توسعه و اعتباربخشی به یک محصول یا خدمت، به واقعیت تبدیل می‌کند و می‌توانند یک مدل تجاری مقیاس‌پذیر با پتانسیل بالا برای ایجاد اشتغال ارائه کنند.وی به بیان صنایع و فناوری‌های دریایی در زیست بوم فناوری پرداخت و با بیان اینکه صنعت ساخت و تعمیر شناورها یکی از صنایع استراتژیک است که می‌تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصاد هر کشور و زمینه‌ای برای رشد صنایع جانبی باشد، افزود: بر این اساس طی سال‌های اخیر رقابت سنگینی بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی وجود داشته، به گونه‌ای که کشورهای چین، کره و ژاپن در سال‌های گذشته نزدیک به ۹۰ درصد تناژ ساخت کشتی را به خود اختصاص داده‌اند.