printlogo


یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»: امسال 13 و نیم میلیارد دلار برای ارز ترجیحی تخصیص داده شد
چرا هنوز شاهد گرانی‌ها هستیم

گروه جامعه - «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» شعار سال است که از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شد و مثل سال‌های گذشته، اقتصاد محور اصلی این شعارها در نظر گرفته شده است تا توجه دولت و مسئولان به این حوزه بیشتر باشد، چراکه اقتصاد پایه و اساس هر کشوری به حساب می‌آید.
هرچند رهبری توجه ویژه‌ای به مسئله اقتصاد و تولید و اشتغال دارند، اما متاسفانه این شعارها در حد حرف باقی می‌مانند و حوزه اقتصاد هر سال بیشتر از سال گذشته کمرنگ‌تر می‌شود و مردم اثر آن را در معیشت و تامین کالاهای اساسی به عینه لمس می‌کنند و از این‌رو، ناراضی‌تر از گذشته می‌شوند.
پرویز محمدنژادقاضی‌محله، نماینده لنگرود در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: سابقه شعارهای رهبر معظم انقلاب که اکثر آن‌ها به غیر از سال 94، مرتبط با بحث اقتصاد بوده، نشان‌دهنده مهم بودن این مبحث است و ایشان به این طریق خواسته‌اند به مسئولان، موضوع مهم کشور را اعلام کنند تا سمت و سوی تصمیمات و اقدامات دولت و مجلس به این سمت هدایت شود، اما متاسفانه تا امروز این شعارها بیشتر روی کاغذ مانده تا اینکه به مرحله عمل و اجرا برسد.
وی افزود: اکثر مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی بوده و به نظر بنده اجرای اقتصاد مقاومتی کار سخت و مشکلی نیست و معنی اقتصاد مقاومتی در یک جمله، این است که ای دولتمرد و برنامه‌نویس و ای کسی که تمام ابزار مدیریتی در دست تو است، بیایید به یک محصول کشاورزی رسیدگی کنید و آن را جایگزین یکی از شیرهای گاز کنید. در واقع به تولیدات داخلی و کشاورزی مثل چای، فندوق و زعفران رسیدگی و توجه کنید و امنیت غذایی را بالا ببرید تا وابسته به خارج نباشید.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور امسال با کمبود شدید آب مواجه است، تصریح کرد: این مسئله قطع به یقین اثر بسیار منفی در تولید محصولات کشاورزی خواهد گذاشت که در این صورت دچار عوارض اجتماعی هم می‌شویم. از طرف دیگر، واردات بیشتر می‌شود و واردات هم یعنی خروج ارز از کشور که همه این مسائل، نشان از عدم توجه دولتمردان است. بنابراین لازم است تدابیری اندیشیده شود تا از بروز حوادث متعاقب آن جلوگیری شود.
محمدنژاد با تاکید بر اینکه تولیدات داخلی باید به شکلی طراحی و تولید شود که نظر و اعتماد مصرف‌کننده جلب شود، اظهار کرد: وقتی کالاها با کیفیت خوب تولید شوند، می‌توان به فکر صادرات هم بود، در حالی که امروز کالاهای داخلی، قابل رقابت با محصولات خارجی نیستند. به عنوان نمونه یک زمانی فرش ایرانی حرف اول را در دنیا می‌زد، اما امروز دیگر این‌طور نیست یا در مورد محصولات کشاورزی مثل زعفران و فندق هم به همین صورت است که این مسائل اصلاً برای کشور مناسب نیست.
وی با بیان اینکه در حوزه انرژی خیلی کار انجام نشده است، گفت: به همین دلیل امروز دچار مشکل شده‌ایم؛ صادرات انرژی کشور ما منفی است که برازنده ما نیست و ذخایر مشترک ما در حال تاراج رفتن است، در حالی که در گذشته بهتر بود که این ناشی از کوتاهی و بی‌برنامگی است و اصلاً پسندیده نیست. کشور ما یک زمانی در گندم خودکفا بود و تولید گندم به 11 و نیم میلیون تن رسیده بود، اما در سال گذشته، هفت میلیون تن گندم وارد کردیم که وقتی دولتمردان این عدد را می‌بینند، باید به خود بیایند و برنامه‌ریزی کنند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: دولت باید ساختار خود را درست کند؛ امروز یکی از مسائلی که نیاز ضروری کشور ما است، رضایت مردم است. امروز ساختارهای تشکیلاتی کشور ما در حوزه خدمات‌دهی به مردم واقعاً بیمار هستند و مردم را ناراضی می‌کنند، در حالی که وظیفه مسئولان است که به آن رسیدگی کنند و خیلی هم هزینه‌بر نیست که به دنبال هزینه هستند. مدیران و دستگاه‌های اجرایی ما چه در حوزه قانون‌گذاری و چه اجرایی و قضایی، قدری چابکی، عشق و علاقه، صداقت و پای کار بودن را از دست داده‌اند.
وی افزود: امروز نیروی انسانی ما به اندازه‌ای که توان دارد، از ظرفیت خود استفاده نمی‌کند که یکی از نواقص بزرگ ما است و اثرات آن در تصمیم‌گیری‌ها و حوزه اجرا دیده می‌شود. قرار نبود بعد از شروع سال جدید شاهد گرانی باشیم که چند دلیل دارد که یکی از آن اختصاص دو برابری ارز ترجیحی است، اما چرا کالاها گران شدند. سال گذشته هشت میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص داده شد، اما امسال تقریباً معادل ریالی آن 13 و نیم میلیارد دلار تخصیص داده شد، اما چرا هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و شاهد گرانی‌ها هستیم.
محمدنژاد گفت: باید اعتماد مردم به دولت افزایش پیدا کند و مشتری رغبت داشته باشد کالای ایرانی بخرد. وقتی کیفیت کالای داخلی بالا برود، زمینه رقابت ایجاد و بازار داخلی تقویت می‌شود و در ادامه، تولید افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که امروز دچار رکود شده‌ایم و به نظر بنده، نگاه دولت به به موارد اساسی نیست و خیلی به جزییات نگاه می‌کند که این اشتباه است. امروز فکر، باید پای کار بیاید و دولت باید دولتمردان را گرد هم جمع کند تا راه درست را پیدا کنند و اولویت‌ها را تشخیص دهند.
وی اظهار کرد: عاملین اجرا باید فعال و قوی باشند؛ از مهرماه و آبان‌ماه سال گذشته اعتبار برای بسیاری از پروژه‌ها اختصاص پیدا کرده، اما در بسیاری از نقاط کشور و بعد از گذشت چندین ماه از تصویب و اختصاص اعتبارهای لازم و ابلاغ دولت، هنوز اجرا نشده‌اند که این نواقص را مردم می‌بینند. این  موارد، مردم را دلزده می‌کند و اعتماد آن‌ها به دولت کم می‌شود. لذا در گام اول، دولت باید ساختار تشکیلاتی خود را درست کند، هرچند منابع حداقل باشد، اما دولت باید بتواند از آن‌ها بهینه استفاده کند و هنر دولتمردان در استفاده صحیح از منابع حداقلی و بهره‌وری از منابع در اختیار است.
نماینده لنگرود در پایان خاطرنشان  کرد: دانش بنیان یکی از ابزار بسیار اساسی و مهم است که می‌تواند همه مسائل‌ها را کانالیزه کند و یک شکل منطقی و اساسی به همه رویدادهای کشور به خصوص در محور اقتصاد بدهد، چراکه امروز علم و دانش حرف اول را می‌زنند و بزرگ‌ترین ابزار در دست بشر، علم و دانش بوده و تمام تهدیدات و همه رونق و رشد، بر اساس علم است. دولت باید نیازهای ضروری را تشخیص دهد و بر همان اساس عمل کند و از پراکندگی و جزییات دوری کند که یکی از گام‌های اساسی، اصولی و زیرساختی، دانش بنیان است که به خوبی در حال پیشرفت است و ان‌شاا... مجلس هم آن را تقویت می‌کند.