printlogo


اما و اگرهای قانون جلوگیری از یکه تازی مالکان زیاده خواه« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند
اجاره‌بها کمر ساکنان کیش را شکست

گروه راه و ساختمان - مدتی است که برخی از صاحبان خانه‌ها، غرفه‌ها و مشاوران املاک در کیش به دلیل عدم وجود نظارت جدی با ارائه نرخهای دلخواه و غیرمتعارف به اجاره املاک خود می‌پردازند و این مسئله را به وضوح میتوان در قیمت اجاره مغازه‌ها و فروشگاهها لمس کرد که غرفه‌دار و بازاریانی که چشم امید به رونق بازار پس از دوسال رکود واقعی به دلیل کرونا دوخته بودند ناامید شوند،‌ متاسفانه باز هم مشاهدات حاکی از آن است که برخی از مدیران بازارها و بازاریان به این مسئله دامن می‌زنند. این درحالی است که افزایش اجاره‌بهای واحدهای مسکونی و تجاری و ارائه قیمتهای غیر متعارف و نجومی هیچ عایدی جز افزایش فشار اقتصادی و معیشتی بر دوش مردم نخواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، چند سالی است که تامین مسکن و واحدهای صنفی و اجاره آنها با قیمت منصفانه به یکی از مهمترین دغدغه‌های هموطنان تبدیل شده است،‌ یافتن و اجاره واحد تجاری و مسکنی که پاسخگوی نیاز مستاجران بوده و درعین حال میزان اجاره‌بهای کمتری داشته باشد به آرزوی غیر قابل تحقق تبدیل شده است و‌ متاسفانه این روال در کل کشور رایج شده و در کیش نیز مشاهدات حاکی از افزایش غیرقابل باور اجاره‌بها در این جزیره است.
ذهنیت مردم این است که دفاتر املاک موجب گرانی مسکن شده‌اند درصورتی که اینگونه نیست و گرانی ملک و مسکن در کیش تابعی از تورم حاکم در کل کشور است. زمانی که سازمان زمین‌ها را گران نموده و خدمات خود اعم از اهدای مجوز را با هزینه بیشتر ارائه می‌دهد و همچنین قیمت مصالح افزایش می‌یابد قیمت مسکن و بتع اجاره‌بها نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین زمانی که قیمت مسکنی درگذشته یک میلیارد تومان بوده وحالا 5 میلیارد تومان است طبیعی است که اجاره بها افزایش یابد. البته منکر شیطنت برخی دوستان املاکی نباید بود اما بیش از 80 درصد مشاوران املاک در کیش صادقانه فعالیت می‌کنند.
اجاره‌بها کمر ساکنان کیش را شکست
امیررضا دوستی با اشاره به این مهم که، غرفه‌دار و یا بازاریان برای جبران این میزان اجاره‌بها خدای ناکرده به تخلفات صنفی مانند گران فروشی و یا کم فروشی روی خواهند آورد که به شدت در آیات و روایات و آموزه‌های دینی ما تقبیح شده است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بسیاری از فعالان جزیره کیش در حوزه املاک در کیش و مدیران بازاری نیز با این موضوع مخالف بوده و خواهان ساماندهی میزان اجاره‌بها هستند تا به این طریق بتوانند میزان عرضه و تقاضا را افزایش داد و بازار را رونق ببخشند. همچنین جامعه بازاریان نیز می‌تواند برای ساماندهی اجاره‌های غرفه‌داران با تعامل با صاحبان غرفه‌ها و مالکان قرارداد منصفانه‌ای را منعقد کنند هرچند که تاکنون جامعه بازاریان و برخی از مدیران بازارها تلاش خود را بر این امر گذاشته‌اند اما به نظر می رسد این تعاملات باید بیش از پیش صورت گیرد.
‌ به کارگیری ابزارهای قانونی برای جلوگیری از یکه تازی مالکان زیاده خواه
او ادامه داد: امید است در وهله اول صاحبان و مالکان املاک و فروشگاهها ضمن رعایت انصاف برای مستاجران خود شرایط اقتصادی و مشکلات حاکم در کشور را مشاهده کنند و سپس تصمیم به افزایش قیمت ملک یا غرفه های خود کنند. از همین رو نیز سازمان منطقه آزاد کیش می تواند با به کارگیری ابزارهای قانونی خود نسبت به جلوگیری از یکه تازی مالکان زیاده خواه برخوردهای لازم را کند.    
اینکه  نرخ اجاره  زیاد شده تا تعرفه بیشتر شود اشتباه است
فعال اقتصادی در کیش ادامه داد: کاهش نرخ تعرفه‌ها توسط سازمان منطقه آزاد نیز اشتباه بود. زیرا ابتدا باید اجاره‌بها کاهش می‌یافت که به دنبال آن به خودی خود تعرفه املاک نیز کمتر می‌شد. درصورتی که اجاره‌بها افزایش یافته و تعرفه املاکی‌ها کاهش یافته است. بنابراین اینکه ما  نرخ اجاره را زیاد کرده‌ایم که تعرفه بیشتری بگیریم اشتباه است.
مصوبه ‌ای که تدبیری پشت آن نیست
دوستی همچنین درخصوص مصوبه اخذ مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد نیز گفت: این مصوبه طرحی است که تدبیری پشت آن وجود ندارد خاصیت مناطق آزاد معاف از مالیات آزاد بودن است،‌ بنابراین این مصوبه موجب می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران جزیره کیش راغب به ادامه سرمایه گذاری و یا افزایش سرمایه نباشند. از طرف دیگر بهای اخذ ارزش افزوده متوجه مردم و فعالان اقتصادی خواهد بود و درنتیجه این قانون موجب اعمال فشار اقتصادی بیشتر به مردم می‌شود.
افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در سراسر کشور تبدیل به بحران شده. این بحران در جزیره کیش ابعاد وخیمی به خود گرفته و تبعات آن متوجه کیشوندانی است که بیشترشان شغل خدماتی دارند و از عهده پرداخت هزینه مسکن برنمی‌آیند. اتفاقی که به گفته مسئولان این جزیره، مهاجرت خانواده‌های زیادی را از کیش به دنبال داشته.از طرف دیگر، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها هزینه مسافرت به کیش را چندبرابر کرده و امروز، سفر به این جزیره زیبا برای بسیاری از مردم دست‌نیافتنی شده است. با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه، نشر این شایعه که در شهرهای گرمسیری ویروس کرونا ضعیف‌تر است منجر به بروز موج جدیدی از اجاره از راه دور آپارتمان‌های کیش شد که عمده متقاضیان از قشر مرفه بودند و برخی از آنها بدون بازدید از آپارتمان، قرارداد اجاره می‌نوشتند. دلیل دیگر افزایش اجاره‌بها در کیش،تورم افسارگسیخته در کشور بود که به موازات آن قیمت مسکن نیز رشد کرد.دلیل بعد ،خود سازمان منطقه آزاد کیش بود که در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۰۰ درصد قیمت پایه زمین و به تبع آن افزایش ۳۰۰ درصد تعرفه مجوز ساخت و پایان کار و جریمه دیرکرد و اضافه بنا باعث افزایش بهای تمام‌شده برای سازندگان و درنهایت مصرف‌کننده و اجاره مسکن شد. دلیل اخر، افزایش سفرهای داخلی به کیش در سال ۱۴۰۰ و گرانی هتل‌ها بود که منجر به افزایش اجاره‌ خانه‌های شبانه شد. در حال حاضر هم مالکین اکثرا تمایلی به اجاره سالیانه ندارند و دلالان این بخش، آپارتمان‌ها را با قیمت‌های بالاتر از مالکین اجاره می‌کنند و با قیمت‌های خیلی بالا به مسافران اجاره می‌دهند.