ضرورتهای پیشرو، به پاس روز روابط عمومی
ادامه از صفحه اول
كشورهاي بزرگ و متوليان مصرف و ذخيرهسازي در اين كشورها به طرز بسيار عجيب و نگران كنندهاي نحوه مواجهه با انرژي در آينده را سرلوحه امور آتي خود قراردادهاند و هر ساله نيز مبالغ قابل توجهي براي تحقق ايدههای خود هزینه میکنند. وقتی نگرانی و اهمیت درباب منابع محدود انرژی توانسته چنین دستگاههای عریض و طویلی را در کشورهای توسعهیافته جهان برای مصرف بهینه و ذخیره انرژیهای تجدید ناپذیر و همچنین رفتن به سوی مصرف از انرژیهای تجدید پذیر ایجاد کند، بدیهی است عدم توجه از جانب ما میتواند چه فجایع جبران ناپذیری را به بار دهد.رسالت تاریخی وزارت نیرو و توجه به روابط عمومی
این تنها شکلوارهای کوچک از درک دغدغهها و ضرورتهای پیشرو در مبحث آیندهپژوهی روابطعمومی در سازمان بزرگ و با اهمیتی همچون وزارت نیرو میتواند باشد. اگر روابطعمومی را زیرمجموعه سازمانی متعالی و با اهمیتی در وزارت نیرو بدانیم، نباید فراموش کنیم که اهمیت به درک محدودیت منابع انرژی، می بایست مهمترین دغدغه این نهاد باشد. اگر چنین باشد بخش قابل توجهی از پتانسیلهای روابطعمومی به بخش آموزش و ترویج فرهنگ صرفهجویی درخصوص منابع محدود انرژی سمت و سو پیدا میکند. بله آموزش! دقیقا به همین دلیل که روابطعمومی به همان میزان که مهم است به همان میزان نیز انعطاف پذیرترین رکن و دستگاه اداری پویا در هرسازمان مدرنی میتواند باشد. از این منظر وقتی که ببینیم تنها ساختار سازمانی که میتواند نقش یگانه آموزش دهنده فراگیر در نحوه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و همچنین التزام به ذخیره انرژیهای تجدید ناپذیر و نحوه ذخیره آنها، از برای آیندگان باشد؛ تنها و تنها روابط عمومی است تازه میفهمیم نقش و اهمیت این بخش از نظام بزرگ نیرو در ایران تا چه حد اهمیت دارد. چراکه درک اهمیت انرژیهایی که ما به طور مستقیم و بدون واسطه با آنها برای بقای خودمان درارتباط هستیم برای نمونه آب و برق، آنچنان به نیازهای ماتقدم بشری مربوط میشوند که عملاً تصور حیات فردی و اجتماعی و نیز ساخت تمدن بدون آب و برق به هیچ عنوان میسر نمیشود که هیچ، بلکه حتی کمبود یکی از این منابع انرژی میتواند توسعه اجتماعی را محال و شکل بزرگترین و مدرنترین اجتماعات را به حیات سراسر مشکلات انسانهای بدوی تبدیل کند.
روز روابطعمومی در ساختار وزارت نیرو روز درک چنین ضرورتهایی است. ضرورتهایی که متأسفانه هیچ اهتمامی در راستای تحقق آن یا صورت نمیگیرد و یا به طور جدی توجه بخش عمده ای از پتانسیل روابط عمومی هرگز به سمت درک چنین مسایل مهمی سوق پیدا نکرده است. اگرچنین است بیهیچ تعارفی باید تلاش کرد که روابط عمومی را به جایگاه اصلی و واقعی خودش در جایگاه یکی از مهمترین دستگاههای حساس و پراهمیت خانواده بزرگ وزارت نیرو بازگرداند و در وهله بعد، معنای جدید را جایگزین معنای سنتی روابطعمومی کرد. سازمانی متعالی که هدفش آموزش همگانی در راستای درک اهمیت انرژی و تلاش در جهت کاهش مصرف انرژیهای تجدید ناپذیر از سوی مردم و نیز تنها و با اهمیتترین نهاد در جهت ترسیم آینده، به منظور یافتن ضرورتها و نیازهای آتی ایران زمین به منظور ایجاد ضریب امنیت بالای زندگی از برای آیندگان میبایست باشد. اینچنین وضعیتی به حق میطلبد که روز روابط عمومی را روز جشن ملی برای ایرانیان دانست.
*کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی