یک دیپلمات و رایزن بازرگانی سازمان توسعه تجارت
چابهار به بنادر دهمین واردکننده کالا از ایران متصل میشود
یک رایزن بازرگانی سابق ایران میگوید: قرار است، یک خط دریایی مستقیم میان ایران و عمان از طریق بندر چابهار در زمینه مسافری و باری ایجاد شود.به گزارش اقتصادسرآمد، آقای مجید قربانی فراز دیپلمات و رایزن بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: میزان صادرات و واردات ایران در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ارزش ۴۸ و ۵۲ میلیارد دلار بوده؛ ۱۰ کشور اولی که ایران به آنها کالا صادر میکند، شامل چین، عراق، ترکیه، امارات، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، تایلند و عمان هستند.او میگوید: عمان رتبه دهم را در دریافت کالاهای ایرانی دارد، اما در بین ۱۰ کشور برتری که ایران از آنها واردات انجام میدهد، حضور ندارد؛ کشوری که با داشتن ۴ میلیون جمعیت، ظرفیتهای خوبی برای تجارت دارد. این کشور دارای مناطق آزاد تجاری است و ایران میتواند به صورت ایستگاهی از این کشور استفاده کند؛ یعنی، پایگاه خوبی برای ارتباط ایران با سایر کشورهای دنیاست.آقای قربانی فراز گفت: عمان دارای بنادر زیادی از جمله سلطان قابوس در مسقط، صلاله و منطقه الوستاست و کشور ما نیز تجار و بازرگانان را تشویق کرده که از طریق این بنادر، اقدام به تجارت کنند. بنادر ایران از جمله بندر چابهار نیز دارای ظرفیت زیادی برای تجارت هستند که کشورهای خارجی در آن سرمایه گذاری میکنند.کشور سرمایه گذار باید دارای ظرفیتهای زیرساختی باشد؛ بنا به اظهارات برخی کارشناسها، این زیر ساختها تقویت نشده و طرفهای خارجی به اندازه ۲۵ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده اند؛ در حالی که قرار به سرمایه گذاری به مبلغ ۸۵ میلیون دلار بوده است. همچنین قرار است، یک خط دریایی مستقیم میان دو کشور از طریق بندر چابهار در زمینه مسافری و باری ایجاد شود تا بتوان از ظرفیت این بندر استفاده بیشتری برد.طبق گفته او، ۱۰ قلم کالای صادراتی ایران به دنیا شامل گاز طبیعی، پلی اتیلن با وزنهای چگالی خاص، متانول، پروپان، اوره، محصولات نیمه تمام از آهن، فولاد و شمش هستند که از این کالاها، اوره و متانول را به عمان صادر میکنیم؛ به گفته آقای رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی، تفاهم در دو بخش دریایی و هوایی میان دو کشور ایران و عمان صورت گرفته است؛ همچنین زمینه گسترش فعالیتهای دریایی از طریق مسافری و کانتینری با ایجاد ۵۰ پرواز در هفته بین شهرهای دو کشور فراهم شد. قرار است یک مرکز لجستیکی در ایران از طریق راه آهن و حمل و نقل ریلی به کشورهای آسیای میانه در منطقه قفقاز اختصاص پیدا کند و همچنین کشور عمان خواستار پیوستن به توافقنامه ترکیبی ایران و عشق آباد شده است.