مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری
توجیه عجیب پاکستان برای ندادن ویزا به رانندگان کامیون های ایرانی
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: مقامات سفارت پاکستان در ایران می گویند هولوگرامی که باید روی روادید رانندگان کامیون های ایرانی چسبانده شود، به اتمام رسیده است؛ لذا ویزا نمی دهیم.به گزارش اقتصادسرآمد، جواد هدایتی درباره عوارض ورود کامیونهای ایرانی به کشورهای همسایه گفت: در بین همسایگانمان، کشورهای ارمنستان، آذربایجان و افغانستان از رانندگان ایرانی عوارض دریافت میکنند. ترکمنستان نیز پیش از کرونا عوارض سنگینی از رانندگان دریافت میکرد ولی پس از شروع کرونا، مرزهای ترکمنستان در بیش از دو سال اخیر بسته بود ولی قرار است به زودی باز شود. سایر کشورهای همسایه شامل ترکیه، عراق اعم از اقلیم و مرزهای جنوب عراق و پاکستان نظام عوارضی ندارند و از رانندگان ما عوارض دریافت نمیکنندوی افزود: ما قانون اقدام متقابل داریم که به وزارت راه و شهرسازی اجازه میدهد از کشورهایی که از ناوگان ایرانی عوارض ورود دریافت میکنند متقابلاً از ناوگان ورودی آن کشور عوارض بگیرند.مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل و بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: اگر چه این قانون را داریم اما شرایط اقتصادی ما با همسایگانی که از ناوگان ما عوارض میگیرند بسیار متفاوت است. ما کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و حجم بالای تولید و تجارت کالا هستیم در حالی که این کشورها با جمعیتی کمتر از ۵ تا ۶ میلیون نفر قطعاً حجم کالا و محصولات تولیدی و تجاری آنها بسیار پایین است. لذا تعداد ورود ناوگان ما به قلمرو آنها بسیار بیشتر از جابجایی ناوگان سنگین این کشورها به قلمرو ایران است. بنابراین کامیونهای ما بسیار بیشتر از آنها عوارض پرداخت میکنند.وی درباره مبالغ دریافتی عوارض از سوی این کشورها خاطرنشان کرد: رقمی که جمهوری آذربایجان به عنوان عوارض از کامیونهای ایرانی میگیرد در ۴ مدل مختلف است. مثلاً نوع کالا از نظر اشتعال پذیری یا خطرناک بودن، تناژ کالا، میزان ماندگاری کامیون در این کشور، مدت زمان حمل و نقل، مسیرها و جادههای محل تردد و … هر کدام عوارض جداگانه ای دارند که سبب شده تا مبلغ عوارض دریافتی از رانندگان ایرانی زیاد باشد.هدایتی درباره آسیب رساندن ریزگردها به فعالیت پایانهای مرزی غربی و شرقی ما گفت: پایانههای مرزی ما با عراق و همچنین پایانههای مرزی شرقی ما در کانون حرکت ریزگردها هستند که مرزهای شرقی به صورت ریزگردهای محلی و مرزهای غربی به صورت هجوم گسترده ریزگردها از عراق و سوریه به پایانههای مرزی غربی ما است.وی تصریح کرد: تأثیرات گستردهای و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی ما گذاشته، راندمان فعالیت نیروهای مرزی را کاهش داده، کل پایانههای مرزی را آلوده کرده و بر عملکرد همکاران نیز که در آلودگیهای بسیار شدید مرزهای عراق بدون تعطیلی و در طول کل شبانه روز مجبور به بازدید از کامیونها هستند مختل کرده است. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل و بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: روز گذشته در مرز «میلک» با افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان به دلیل بروز ریزگردهای این منطقه، کل فضا و آسمان پایانههای مرزی آجری رنگ و تیره شده بود. در چنین شرایطی چه در مرزهای غربی و چه شرقی کارکنان دستگاههای مستقر در پایانههای مرزی در این فضا مجاهدت میکنند و کار جهادی انجام میدهند. با این حال هیچ مرزی تعطیل نشده است ولی شرایط کار سخت است.وی خاطرنشان کرد: گزارشی مبنی بر قطعی برق به دلیل ریزگرد در پایانههای مرزی وصول نشده است اما مشکل اصلی ما قطعی سامانههای ارتباطی است که با بستر مخابرات فعالیت میکنند؛ هر دستگاهی مانند گمرک، سازمان راهداری، مرزبانی فراجا، اداره گذرنامه و...سامانههای مستقلی دارند که در بستر مخابراتی است ولی به هم مرتبط هستند. اگر یکی از این سامانهها قطع شود سایر سامانههای دستگاههای دیگر هم قطع میشوند.