printlogo


مانع بزرگی به نام رانت

ادامه از صفحه اول
شریک دزد و رفیق غافله بودن به چه معناست؟ رفیق غافله می شوند تا غافله را به کمین گاه دزدان ببرند. مصاحبه برخی چهره های معروف و اظهار نظر آنها در باره آزادی واردات خودرو را مرور کنید تا متوجه شوید چه موانعی و چه مقاومتی بر جلوگیری از آزادی واردات کردند و می کنند.
و سپس با تخریب امید جامعه، چگونه قیمت ها را سرجای خود نگه داشته و حتا در مواردی افزایش دادند.
مثل عامیانه و خودمانی معروف است که رونالدو رو ول کن، اصغر رو بگیر!
در نهایت، اقتصادی امری تک وجهی نیست. ذووجهین است. برای مدیریت آن، باید به تمامی ابعاد و جوانب مداقه کرد. همان گونه که متروپل ساختن، گذاشتن چند آجر روی هم نیست؛ بلکه نیاز به دقت، نظارت و بهره گیری از فنون مهندسی مدرن و اجرای درست آنها دارد. تک خال جوش برای یک سازه ی بزرگ چه معنا دارد؟ ما به عنوان مردم عادی این نکته را درک می کنیم تا برسد به مهندسان سازه. نکته در عدم اجرای درست است که به معنای نبود نظارت دقیق و البته شکاف های بزرگ اقتصادی و راهکارهای دزدی و فرار است. مخصوصا نترسیدن از قانون و قانون گذار و مجری قانون، برای یک جامعه بسیار خطرناک است.
وضعیت خودرو هم همین است. صرف آزادی واردات کافی نیست. دهان برخی ها هم باید بست. مقاومت برخی را هم باید شکست. فلان چهره معروف سیاسی به چه حقی مصاحبه ناامید کننده می کند؟ اگر دولت به این نتیجه رسیده که وارادت لازم است، عضو دیگر دولت با کدام منطق از آن پشتیبانی نمی کند؟ چرا این همه بی هراس، به دولت و مصوبات دولت و مجلس دهان کجی می شود؟ آیا در تقویت اجرای مصوبات، برخورد با رانت خواران لازم نیست؟
بی تردید، رانت خواران، یکی از اصلی ترین موانع تولید و بهسازی اقتصادی است. دولت و مجلس به راحتی می توانند با این مانع بزرگ مقابله کنند؛ کافی است قانونی مبنی بر عدم حضور یک نفر در دو بخش دولتی و خصوصی اجرا شود. کافی است قوه قضاییه با رانت خواران به شدت برخورد کند. کندن این زگیل اقتصادی، همت انقلابی می خواهد که امیدداریم در دولتی که خود را برآمده از انقلاب می داند، این مانع بزرگ را از میان بردارد.