دبیر انجمن صنفی دریانوردان خبرداد
چالش استخدام دریانوردان در شناورهای با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن
نایب رییس و دبیر انجمن صنفی دریانوردان ایران با اشاره به اینکه در شناورهای با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن شاهد چالش در زمینه استخدام دریانوردان هستیم، گفت: قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته جمعی کار دریایی گام نخست برای تسهیل و شفافیت در فرایند جذب نیرو در این شناورها است.به گزارش اقتصادسرآمد، سامان رضایی درباره قرارداد کار دریانوردان و پیمان دسته جمعی کار دریایی، با اشاره به اینکه دریانوردان در دو حوزه سفرهای دریایی محدود و نامحدود یا به عبارت دیگر در بخش شناورهای فراساحل با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن (محدود) و بخش اقیانوس پیما (نامحدود)، در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: هر یک از این دو حوزه در بخش الزامات، موارد آموزشی، صدور گواهینامهها، شرایط اشتغال، مشکلات و...از شرایط متفاوت و خاصی نسبت به دیگری برخوردار است.وی ادامه داد: در بخش شناورهای نامحدود دریانوردان مشکلات به مراتب کمتر از بخش فراساحل و محدود است چرا که این حوزه مربوط به شرکتهای ناوگان ملی کشور و شرکتهای بزرگ سازمانی و دولتی است که به خوبی فعالیتهای خود را پیش میبرند؛ در مورد این شناورها جهت گیریها و سرمایه گذاریهای موفق در دهه هفتاد و هشتاد باعث شد تا شاهد تامین نیروی انسانی و دریانوردان باشیم که البته مشکلاتی در این بخش نیز در حال ظهور هست.نایب رییس انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه در حوزه شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن متاسفانه انسجام کافی وجود ندارد و از نظارت مناسب و سیستم جامع و متمرکزی در بخش جذب نیرو و استخدام دریانوردان برخوردار نیستیم، عنوان کرد: اقدامات پراکندهای از جمله کاریابیهای دریایی، طی سالهای گذشته مدنظر قرار گرفته است اما به دلیل عدم حمایت و نبود تمرکز کافی به نتایج مطلوب نرسیدهایم و با مشکلات عدیدهای در حوزه استخدام دریانوردان در شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن روبرو بودهایم.رضایی افزود: تعداد زیادی از دریانوردان فعال روی شناورها با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن بدون قرارداد فعالیت کردهاند و شکایتهای بسیاری را در این زمینه دریافت کردهایم.وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون کار، فردی که استخدام میشود باید حتما دارای قرارداد باشد، اظهار داشت: در موارد بسیاری، نبود نمونه قرارداد کار دریایی، بهانه و بستری جهت بروز تخلف و عدم انعقاد قرارداد در هنگام جذب و استخدام بین مالک و دریانورد می شد.