تکذیب خبر واردات واگن توسط صالحی
با حمایت از دانشبنیانها صنعت ریلی بهزودی متحول می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی دلیل عقب ماندن صنعت ریلی در برنامه ششم توسعه را در نرسیدن سهم یک درصدی از صنعت نفت و کمبودهای بودجهای عنوان کرد و با تکذیب خبر واردات واگن، ابراز امیدواری کرد با حمایت از دانشبنیانها در این حوزه صنعت ریلی بهزودی تحول خوبی را تجربه کند.به گزارش اقتصادسرآمد، میعاد صالحی، رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به چرایی محققنشدن برنامههای حوزه ریلی در برنامه ششم توسعه، گفت: «در قانون برنامه ششم توسعه و در ماده 57 پیشبینیشده که صنعت ریلی ایران به حمل 20 درصدی مسافر در صنعت ریلی و همچنین حمل 30 درصدی در حملونقل باری برسد. متأسفانه در طول 5 سالی که از اجراییشدن برنامه ششم توسعه گذشت و حتی این زمان اضافهای که میگذراند بر اساس آمارها این درصد نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته و این به دلیل این است که الزامات لازم فراهم نشده است.»وی افزود: «تزریق نقدینگی که باید در سند حملونقل ریلی صورت میگرفت، بهموقع انجام نشد. برای مثال محققشدن بند (الف) سند نامبرده مبنی بر تحقق 30 درصدی صنعت ریلی در برنامه توسعه ششم مبتنی بر اجرایی شدن بند (ب) همان سند بوده است. بندی که عنوان میکند 1 درصد منابع نفتی برای حوزه حملونقل ریلی در نظر گرفته شود اما در طول برنامه 5 ساله چیزی به صنعت حملونقل ریلی نرسیده است.»مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره حضور دانشبنیانها در صنعت ریلی گفت: »با توجه به اینکه سبقه و علاقه من دانشبنیانی است، از اولویتهای من پیگیری حضور دانشبنیانها در صنعت ریلی است. بهطورکلی 4 نوع شرکت دانشبنیان داریم که شامل شرکت دانشبنیان نوع 1 و 2 میشود و همچنین شرکت دانشبنیان تولیدی که دو نوع 1 و 2 دارد. با توجه به اینکه حوزه حملونقل ریلی یک حوزه اشتغالزاست و پرسنل زیادی هم دارد، میتوان گفت بهطورکلی ما در حوزه صنعت ریلی متوسط و پایین هستیم و بهشدت به نفوذ فناوری نیاز داریمصالحی گفت: «در این زمینهها باید گامبهگام شروع کرد. ابتدا شاید تک سورس باشد اما متنوع میشود و با توجه به تکثر شرکتهای دانشبنیان زودتر این مهم انجام خواهد شد.»مدیرعامل راهآهن کشور در پایان درباره احتمال شایعاتی که مبنی بر خرید لوکوموتیو از خارج وجود دارد، گفت: «موضوع خرید واگن از خارج را تکذیب میکنم.