توسعه خطوط ریلی کشور به ۲۵ هزار کیلومتر به شرط تامین منابع مالی
معاون شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور گفت: خطوط ریلی کشور باید به ۲۵ هزار کیلومتر گسترش یابد.به گزارش اقتصادسرآمد،عباس خطیبی افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه آهن داریم، ولی برای رسیدن به ۲۵ هزار کیلومتر راه آهن با توجه به وسعت کشور و موقعیت خاص منطقهای که دارد؛ کافی نیست و باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم به اندازهای که مورد نیاز کشور است، برسیم.خطیبی با اشاره به توجه ویژه دولت به توسعه ریلی کشور گفت: برای توسعه ریلی کشور ظرفیتهای نسبتا خوبی ایجاد شده که توانستیم از آن برخودار شویم که یکی از این ظرفیتها بهره گیری از صندوق توسعه ملی بوده و برای برخی از پروژهها مثلا پروژه راه آهن چابهار -زاهدان که احداث آن تاثیر فرا منطقهای دارد و خیلی مهم است که سریع احداث شود از آن بهرهمند شدیم.معاون شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور گفت: در توسعه ریلی کشور یکی از اهدافی که دنبال میشود تکمیل کریدورهای ترانزیتی یا بهبود آنها و اتصال بنادر و به ویژه بنادر مهم کشور به شبکه ریلی است.وی افزود: از دیگر برنامههایی که پیش بینی شده اتصال مراکز استانها است که با توسعه ریلی این مناطق به لحاظ جابه جایی کالا و مسافر میتوان شرایط خوبی را فراهم کردمعاون شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور گفت: تکمیل شبکه ریلی برای اتمام مسیر کریدور ترانزیتی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.عباس خطیبی با اشاره به اهمیت شبکه ریلی برای ترانزیت کشور افزود: تکمیل سیستم حمل و نقلی ریلی در قسمتهای جنوبی کشور الزاما باید از طریق بنادر صورت میگیرد و بارهایی که از بنادر میآیند عمدتا بارهای به صورت عمده هستند و حجم بزرگ یا تناژ بالایی را دارند که از مسافتهای طولانی میآیند و به مقاصد طولانیتر ارسال میشوند و طبیعی است که سیستم ریلی خیلی میتواند به صرفهتر در مقایسه با بخشهای دیگر عمل کند.خطیبی درباره مزیتهای اتصال ریلی به بنادر گفت:با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی یکی از نتهای حمل و نقلی است که به لحاظ سازگاری با محیط زیست؛ صرفه جویی در مصرف سوخت؛ کاهش سوانح و تصادفات جادهای و اینکه مسیرهای طولانی را میتواند سرویس دهد در مقایسه با بخش جادهای از شرایط مناسب تری میتواند برخوردار باشد.وی همچنین با تاکید بر اینکه توجه به بنادر جنوبی کشور و تکمیل شبکه ریلی برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی کشور در بخش ریلی بسیار مهم است، گفت: بر اساس پیش بینی کارشناسان با استفاده از شبکه ریلی نزدیک به ۳۰ درصد در کریدور شمال به جنوب میتوانیم کاهش هزینه را به دنبال داشته باشیم که طبیعتا برای صاحبان بار و کالا بسیار حایز اهمیت است و به لحاظ زمانی نیز محاسبات نشان میدهد که به نصف تقلیل پیدا میکند.