معاون شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم
بندر سلخ به عنوان هاب سوخت رسانی منطقه رقیب فجیره تبدیل می شود
معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان اینکه براساس آمارهای موجود سالانه بیش از ۵۰ هزار شناور اقیانوسپیما از تنگه هرمز و خلیج فارس عبور میکنند، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی مرکز سوخت رسانی بندر سلخ قشم، امکان تبدیل شدن این مرکز به هاب بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتیهای تجاری در منطقه دور از دسترس نیست.به گزارش اقتصادسرآمد، کاپیتان حمیدرضا اسلامیان افزود: مرکز بانکرینگ سلخ قشم در خلیج فارس از نظر موقعیت مکانی مزیتهای بسیاری نسبت به بندر فجیره امارات متحده عربی دارد. منطقه سلخ قشم با توجه به قرار گرفتن در کنار کریدور ورودی و خروجی تنگه هرمز و بهره مندی از شرایط محیطی دارای موقعیت مناسبی برای سوخت رسانی به کشتی های بزرگ اقیانوس پیمای داخلی و خارجی است.معاون عملیات شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های اصلی کشتی های بزرگ تجاری به سوخت آن اختصاص دارد، گفت: تأمین و تدارک سوخت با کیفیت و قیمت مناسب نقش بسزایی در انجام فعالیتهای اقتصادی حمل و نقل دریایی دارد و با توجه به این مهم مرکز سوخت رسانی سلخ قشم از این ظرفیت بالقوه برای کسب درآمدهای ارزی میتواند به خوبی بهره مند شود.اسلامیان افزود: سوخت مورد نیاز کشتیهای تجاری باید از استانداردهای جهانی برخوردار باشد و هم اکنون سوخت کم سولفور ناوگان دریایی ایران طبق استانداردهای بین المللی از پالایشگاه شازند اراک تامین می شود.به گفته معاون عملیات شرکت خدماتی دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم، سنگاپور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ میلیون تُن و بندر فجیره امارات نیز بالغ بر هشت میلیون تن سوخت به شناورهای عبوری توزیع کرده است و مقدار سوخت تدارک شده در بندر فجیره نشان دهنده وجود پتانسیل مناسب بازار سوخت در منطقه است و مرکز سوخت رسانی بندر سلخ قشم با ارائه سرویس و خدمات مناسب سوخت رسانی، قابلیت جذب سهم قابل توجهی از بازار سوخت در منطقه را دارد.اسلامیان با بیان اینکه هم اکنون میزان عرضه سوخت به کشتی های تجاری در ایران به حدود یک میلیون تُن در سال رسیده است، افزود: امروزه سرمایه گذاری در زمینه ایجاد زیر ساختهای بانکرینگ و خدمات جانبی به عنوان پیش نیاز صنعت حمل و نقل دریایی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.وی گفت: از آنجا که سوخت مصرفی کشتیها سهم بالایی در هزینههای جاری ناوگان حمل و نقل دریایی دارد، لذا با توجه به طولانی بودن سواحل و مرزهای آبی کشورمان در شمال و جنوب و همچنین وجود منابع تأمین سوختهای فسیلی از داخل کشور، توسعه و سرمایه گذاری در صنعت بانکرینگ در کشورمان در جهت اشتغالزایی و همچنین هدف قراردادن بازار بین المللی منطقه بسیار ضروری است.