printlogo


منتظری، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» 
برخورد جدی و قاطع با کسانی که در کیفیت‌محوری، سهل‌انگاری کردند

گروه صمت - محمد آیتی- هرچند حدود پنج سالی است که حالِ اقتصاد کشور بسیار وخیم است و تاب‌آوری مردم به حداقل رسیده است، اما برخی موضوعات اقتصادی در کشور، ریشه‌های چند دهه‌ای دارند؛ مثل صنعت و بازار خودرو.
گرانی مداوم خودرو و کاهش کیفیت و پشتیبانی این صنعت، صدای همه مردم را درآورده است، به طوری که رهبر انقلاب هم در ماه‌های اخیر دو بار بر این موضوع تاکید کردند و حق را در این رابطه به مردم دادند.
پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره طرح ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسید و به واسطه همین موضوع، بناست واردات خودرو که از اردیبهشت سال 97 ممنوع شده بود، آزاد شود.
چند صباحی است که وزارت صمت به عنوان متولی امر، در حال تدوین آیین‌نامه واردات خودروست و هرچند گاهی اخبار ناخوشایندی در این باره شنیده می‌شود، اما باید به انتظار نشست و دید سرنوشت این موضوع چگونه رقم خواهد خورد.
از طرفی، طرح استیضاح وزیر صمت به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده است. استیضاحی که بخش زیادی از آن به صنعت و بازار خودرو برمی‌گردد. بدون تردید، روزهای سرنوشت‌سازی در انتظار سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت است و همگان منتظرند ببینند آیا با نظم دادن به این صنعت، موضوع ختم به خیر خواهد شد یا وزیر صمت را باید اولین وزیر استیضاح شده دولت سیزدهم قلمداد کرد؟
در همین خصوص، غلامرضا منتظری نماینده گرگان به اقتصاد سرآمد، گفت: موضوع حائزاهمیت که در ابتدای بحث باید به آن اشاره کرد، زمینه‌سازی برای رقابت سالم در تولید خودرو است. اگر رقابت باشد و کار از انحصار خارج شود، شک نکنید شاهد تولد کیفیت در این حوزه خواهیم بود.
وی افزود: بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و حقیقتاً باید گفت که انتظارها از صنعت خودرو آن‌طور که باید و شاید به وقوع نپیوست. بنا ندارم بگویم در این زمینه هیچ کاری نشده است، اما واقعاً روند بسیار کُند و دستاوردها کم بوده است.
نماینده گرگان تصریح کرد: با ایجاد رقابت سالم باید در مسیر پویایی صنعت خودرو حرکت کنیم که به تبع آن، بخش خصوصی احساس نکند فضا انحصاری است و خودروسازان هم بدانند، رقبا در میدان هستند.
منتظری اظهار داشت: حال، با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو و واردات حساب شده آن که قرار است صورت بگیرد، ان‌شاا... تا حدی گره مشکلات باز خواهد شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: موضوع مهم دیگر، نظارت است. نظارت، روندی دائمی است که البته باید با دقت و بدون رودربایسی صورت بگیرد. بنده زمانی مدرس اخلاق حرفه‌ای در شرکت‌های خودروسازی بودم و آن‌جا گاهی شاهد این بودم که رعایت اخلاق توام با ضعف است و همین باعث شده بود که کیفیت نزول پیدا کند.
وی افزود: به طور مثال در ایام تدریس از برخی افراد حاضر در کلاس سوال می‌کردم که آیا اگر بدانید که خانواده خودتان می‌خواهد از این خودرو استفاده کند، مُهر تایید بر آن می‌زنید؟ افرادی بودند که جواب منفی می‌دادند. حتی اگر در چنین کلاس‌هایی یک نفر هم جواب منفی دهد، زیاد است و باید با وجدان کامل روی به تولید خودرو آورد.
برخورد جدی و قاطع با کسانی که در کیفیت‌محوری، سهل‌انگاری کردند
این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در کنار رقابت سالم و نظارت جدی باید به برخورد جدی و قاطع با کسانی که در کیفیت‌محوری، سهل‌انگاری کردند هم اشاره داشت. شاید سهل‌انگاری، ریشه در تعارض منافع داشته باشد، ولی فارغ از اینکه دلیل چیست، برخورد قاطع است که می‌تواند حساب کار را در دست افراد تصمیم‌گیر بیاورد.
در همین رابطه، ولی اسماعیلی نماینده گرمی در مجلس شورای اسلامی به رسانه ها گفته بود: نظارت‌ها در خصوص صنعت خودرو باید هم از طریق دولت و هم مجلس صورت بگیرد، چراکه مثل دو بال در کنار همدیگر هستند و به این طریق می‌توانند به وضعیت فعلی خودروسازی سر و سامان دهند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بحث واردات خودرو، صد درصد می‌تواند در افزایش کیفیت خودرو موثر باشد و این گام اولی بود که مجلس برداشت، هرچند ممکن است با شروطی که دولت گذاشته در مراحل ابتدایی به اهدف کمتری از طرح رسید، اما قطعاً در طولانی‌مدت تاثیر مثبتی در رقابت خواهد داشت. 
اسماعیلی تصریح کرد: با واردات خودرو، خودروساز مجبور است در یک رقابت، کیفیت خودرو‌های خود را در مقابل خودرو‌های خارجی افزایش دهد وگرنه قطعاً عرضه کمتری خواهد داشت، چراکه مردم استقبال نمی‌کنند و به ضررش تمام می‌شود، از این‌رو سعی می‌کند کیفیت را بالا ببرد.
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص آیین‌نامه‌ای که قرار است دولت برای قانون ساماندهی صنعت خودرو تدوین کند، نهایت سعی نمایندگان بر این است که اجازه ندهند این آیین‌نامه به ضرر ملت و به نفع خودروساز باشد و قطعاً بر این مسئله نظارت خواهیم کرد تا مطابق اهدف تعیین شده مجلس باشد و مردم به راحتی به خودروی با کیفیت دسترسی پیدا کنند.