مدل اقتصادي مشخص كشتيسازيها چیست؟
پیمان مسعودزاده
در طرح موضوعات کشتی سازی منصف باشیم - پیمان مسعودزاده، رییس کمیته کشتی سازی انجمن صنایع دریایی ایران در واکنش به یادداشت «الزام خروج دستگاههای حاکمیتی ازحوزه مدیریت اقتصاد دریا» علی اکبرغنجی در روزنامه اقتصاد سرآمد (سه شنبه 21تیرماه1401) نوشت: احترام آقاي غنجي به عنوان دلسوز این صنعت واجب است، خصوصی سازی اقتصاد از جمله در صنایع دریایی قطعا از این قاعده مستثنی نیست اما این یادداشت چند تا نكته دارد، يكي اينكه علت ندادن كار به كشتيسازيها نداشتن مدل اقتصادي مشخص عنوان شده . من نميدانم منظورشان از اين يعني چه. مدل اقتصادي از نظر ایشان مشخص چيست،اگر نبود سازوکار تامین مالی متناسب بااین صنعت از لحاظ حجم ، مدت باز پرداخت ونرخ بهره است که باهم هم عقیده هستیم واین مهم بدون حمایت های دولتی ومصوبات شورایعالی پول اقتصاد عملا از توان بخش خصوصی خارج است واما اگر ایرادی به کشتی سازان وارد است که مدل اقتصادی ندارند واضح تر بفرمایند تا منظور کلی را متوجه شویم . درمورد توافق اعزام 90 نفرو عدم پذیرش کشتی سازان نیز اولین باری است که بنده می شنوم ميخواستند بفرستند وکسی استقبال نکرده و اسامي ندادند!. ما بارها گفتيم وقتي كشتيساز ميخواهد برود و با كشتيسازهاي بزرگ كار كند و انتقال تجربه صورت بگيرد، طبيعي است كه رقيب ميبينند و اجازه نميدهند، اما وقتي به عنوان سیستم نظارت مشتری ورود میشود امكانات ميدهند موضوع به کلی متفاوت میشود چطور ممكن است اين امر گفته شده واستقبال نشده باشد؟ لااقل بنده پس از مصاحبه های متعدد در جلساتي كه با وزارت صمت و با رئيس سازمان گسترش ونوسازی صنایع داشتيم نتیجه اش این شد که يك تيمي رفتند آنجا و بازديد كردند و توافق كردند كه از شركتهاي دانشبنيان داخلي استفاده كنند و...
صفحه 2