printlogo


کارگاه آموزشی برای پیوند میراث جاده ابریشم جدید، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد
جاده ابریشم جدید از زمینی تا دریایی

گروه اقتصاد دریا - رامین ادیبی - طرح جاده ابریشم جدید با نام «یک کمربند یک جاده» با اتصال دو جاده دریایی و زمینی ابریشم برای اولین بار از سوی چین، به‌عنوان یک راهبرد توسعه‌ای مبتنی بر ارتباطات و خطوط ترانزیتی مطرح شد. این طرح که با هدف ارتقای جایگاه چین در معادلات تجاری و اقتصادی جهان مطرح شد. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، این طرح از طریق ایجاد یک شبکه‌ی ترانزیتی بین‌المللی به مرکزیت این کشور، آن را قادر می‌سازد کالاهای خود را به‌صورت زمینی از طریق برخی کشورهای آسیای جنوبی، به آسیای مرکزی و قفقاز و از آنجا به اروپا برساند. این امکان همچنین از راه دریایی اقیانوس آرام، دریای سرخ و دریای مدیترانه برای این کشور فراهم می‌شود.کشور مستعد ایران از نظر چین، عنصر مرکزی در کمربند اقتصادی جاده ابریشم به شما می رود که موقعیت استراتژیک جغرافیایی آن، به کشورمان در برنامه چین جایگاه حیاتی بخشیده است، لذا ایران می‌تواند محل عبور دو جاده دریایی و زمینی ابریشم باشد. از سویی وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ثبات سیاسی و امنیت حاکم بر کشور، نگرانی‌ها در خصوص تسریع و پایداری تجارت از این راه را مرتفع کرده است.
تعدادی از پژوهشگران دانشگاه لیورپول، دانشگاه نظربایف (قزاقستان)، دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو، دانشگاه شیان جیائوتونگ (چین) و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، مجموعه رویدادهایی با عنوان "پیوند میراثی جاده ابریشم جدید/ HANSR" را در در سپتامبر 2018 در دانشگاه لیورپول راه اندازی کردند.
رویداد پیوند میراثی جاده ابریشم جدید که در راستای بررسی ظرفیت‎های خلاقانه برای فرصت‌های تحقیقاتی در زمینه‎های: اجتماعی، تاریخی، باستان‌شناختی واقتصادی درحفظ میراث فرهنگی طراحی شده است. همچنین فرصت‌های پژوهشی اقتصاد پایدار و اخلاق‎مدار را از طریق مجموعه‌ای از میزگردها، کنفرانس‌ها، انتشارات، مناظره‌ها و بحث‌های علمی واکاوی می‌نماید. افزون بر آن، تمام جنبه های میراث ملموس و ناملموس جاده ابریشم جدید مورد توجه اعضای مجموعه رویدادهای پیوند میراثی جاده ابریشم جدید است.
مجموعه رویدادهای پیوند میراثی جاده ابریشم جدید یک بخش غیر رسمی از اتحاد دانشگاهی جاده ابریشم (UASR) است. اتحاد دانشگاهی جاده ابریشم در سال 2015 با رهبری دانشگاه شیان جیائوتونگ چین به منظور توسعه همکاری آموزشی و پژوهشی و رشد اقتصادی در کشورهای مرتبط با جاده ابریشم تاسیس شد. این اتحادیه شامل موضوعاتی از قبیل: تبادل فرهنگی، ظرفیت سازی، تبادل آموزشی و زیرساخت دیجیتال برای تبادل دانش در دانشگاه های عضو است که در راستای توسعه هدف پنجم ابتکار عمل یک کمربند و یک مسیر/ Belt and Road Initiative می‎باشد. 
هیات مؤسس اتحادیه دانشگاه های جاده ابریم در دانشگاه لیورپول: هاوکن، فاکسال، برچ و اندفیلد در سال 2018 خاطرنشان کردند: "هدف ما از تاسیس این اتحادیه به طور مشترک رشد تبادلات فرهنگی، مشارکت جامعه و رفاه از طریق افزایش سطح آگاهی در مورد میراث فرهنگی مناطق و به اشتراک گذاری دانش و اعمال شایسته». ما به گرمی از علاقه‎مندان برای کشف این منابع و شرکت در رویدادها و بحث هایی که مورد علاقه شما، همکاران پژوهشی و دانشجویان است؛ استقبال می‎کنیم. 
پنجمین کارگاه آموزشی پیوند میراثی جاده ابریشم جدید (HANSR)، از 4 تا 6 نوامبر 2022 برابر با 13 – 15 آبان 1401 به میزبانی دانشکده علوم انسانی؛ دانشگاه نظربایف، قزاقستان برگزار خواهد شد. کارگاه آموزشی  مذکور یک رویداد ترکیبی با جلسات حضوری و غیر حضوری در محوطه دانشگاه (نظربایف) نورسلطان خواهد بود. اعضای این رویداد مشتاقانه منتظر فرصت بودند تا بعد از دو سال ایستایی پژوهشی (به دلیل شیوع کرونا)، مجدداً رو در رو با همکاران ارتباط برقرار کنند.
نشست مذکور ( 2022 ) با عنوان "میراث: پویایی و مهاجرت، گذشته و حال" بر تنش های موجود در منظر تاریخی بین حرکت جمعی و ایستایی برای ساخت و حراست از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس تمرکز خواهد داشت.
در حالی که جاده‌ ابریشم در گذشته و حال نمادی از تاریخ غنی از ارتباطات، جنبش  و تعامل فرهنگی در سراسر اوراسیا است، اما شیوع ویروس کرونا به عنوان یک مانع پیش‌بینی‌نشده‌ منجر به جلوگیری از پویایی و سرمایه‌گذاری مادی در برنامه ریزی چند وجهی و جامعه‌سازی در این منطقه شد.
این کنفرانس از کلیه پژوهشگرانی که به نوعی شغل شان با منطقه اوراسیا مرتبط است؛ دعوت به عمل می آورد. همچنین از پژوهش های متاثر از مطالعات معاصر در منطقه، تاریخ و باستان‌شناسی با موضوعات ذیل، استقبال می‌کنیم:
-مادیت و مکان
-پژوهش‎های زیست مولکولی و هویت 
- تأثیرات تغییرات اقلیمی بر میراث و برنامه ریزی های چند وجهی 
- امپراتوری ها، دولت ها و مهاجرت
-دین و جنبش 
-پراکندگی و جوامع خیالی 
راهنمای ارسال چکیده 
عنوان و چکیده  بین 150تا 200 کلمه می‎باشد و تا 30 جولای 2022 برابر با شنبه، ۸ اَمرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد
لطفا عنوان / چکیده را به صورت پیوست Word  یا PDF به آدرس زیر ارسال نمایید:
hansr@nu.edu.kz
لطفا در قسمت موضوع ایمیل نام خانوادگی به انضمام عبارت ذیل را تایپ کنید: 
HANSR 2022 Abstract SURNAME
چکیده شامل:
● نام و نام خانوادگی ،
● وابستگی سازمانی و شغلی،
● دانشکده یا دپارتمان،
● راه ارتباطی (ایمیل).
جهت کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای ذیل مراجعه کنید: 
https://hansr.nu.edu.kz/