زنگ خطر واردات بنزینی در کشور
این روزها دستاورد ایران در صادرات بنزین به راحتی از دست رفته و علی رغم اینکه حتی یک لیتر هم بنزین صادر نمی شود هم اکنون گمانه زنی ها برای واردات بنزین نیز از سر گرفته شده است.به گزارش اقتصاد سرآمد، جلیل سالاری در حاشیه امضای پنج تفاهمنامه میان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با شرکتهای دانشبنیان در جمع خبرنگاران اظهار کرده است: با برنامهریزیهایی که انجام دادهایم باید دوره مصرف سوخت را مدیریت کنیم و پس از آن بهدنبال ذخیرهسازی سوخت باشیم.مهر گزارش داد: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تولید بنزین در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: تولید بنزین بر مبنای تعداد پالایشگاههایی که در بخش عملیات هستند و دوره تعمیرات، ممکن است دچار نوسانهایی شود، اما اینکه گفته شود تولید بنزین به ۷۰ یا ۸۰ میلیون لیتر رسیده است صحت ندارد، ما در برخی موارد به تولید ۹۴، ۹۷، ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین هم رسیدیم.وی درباره صادرات بنزین نیز گفت: هم اکنون به دنبال تأمین نیاز داخل هستیم و سپس بحث ذخیرهسازی را خواهیم داشت، اما در همین هفته صادرات گازوئیل (نفت گاز) و بعضی از فرآوردهها را داشتهایم.صحبتهای مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران وضعیت وخیم تولید و مصرف بنزین را در کشور طی ماههای گذشته نشان میدهد. اگرچه برای گرفتن آمار و اطلاعات مستند در خصوص میزان تولید و مصرف بنزین به در بسته خوردیم و آمار رسمی در این خصوص منتشر نمیشود که این موضوع محل سوال است اما با جستجوی ساده در اینترنت به واکنش رسانهها به صحبتهای سالاری برخورد کردیم که عمده این موارد هشدار نسبت به واردات بنزین بود. به طوری که این نگرانی ایجاد شده است که اگر مصرف بنزین توسط شرکت ملی پالایش و پخش کنترل نشود و راه کاری برای کاهش فروی مصرف اندیشیده نشود کشوری که با زحمت به عنوان صادرکننده بنزین در جهان معرفی شده است دوباره وارد کننده این سوخت استراتژیک شود و واردات بنزین را از سر بگیرد.حتماً به خاطر دارید که در اوایل دهه ۹۰ وقتی ایران به بنزین نیاز داشت آمریکا چگونه صادرات بنزین به ایران را متوقف کرد و عملاً بنزین به عنوان پاشنه آشیل دولت در آن سالها تبدیل شد.پس از تلاشهای صورت گرفته تولید بنزین در دهه ۹۰ به رقم قابل توجهی رسید تا حدی که کشوری که روزی نیازمند واردات بنزین بود تبدیل به صادرکننده این سوخت شد. اما اکنون زنگ خطر واردات مجدد بنزین به گوش میرسد به طوری که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی از احتمال واردات و یا تهاتر نفت با بنزین از شهریورماه سخن میگویند.مصرف بنزین در کشور از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به یکباره اوج گرفت و به ۱۳۱ میلیون لیتر نیز در برخی از روزها رسید و با آغاز نوروز نیز این روند مصرفی همچنان افزایشی بود تا جایی که با کمک مخازن استراتژیک بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش توانست روزهای پر مصرف ابتدایی سال جاری را پشت سر گذارد.در همان ایام رسانهها هشدارهای جدی را به مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش دادند که باید درکنار کنترل مصرف بنزین موضوع افزایش تولید را نیز جدی بگیرند هرچند که میدانیم افزایش تولید یک شبه رخ نخواهد داد اما مسئله اینجا است که میتوان دوره اورهال شرکتهای پالایشی را کوتاه کرد تا حداقل از این محل ضربه نخوریم.