مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان
افزایش تقاضای تجار چینی و هندی برای حمل کالا از بنادر شمالی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در یک ماه گذشته، مذاکرات متعددی با تجار و فعالان اقتصادی داشتیم و روزانه حداقل با 2 الی 3 تاجر برای حمل بار از بنادر گیلان مذکرات داریم و سفارشات افزایش پیدا کرده است.به گزارش اقتصادسرآمد، حسین یونسی درباره اقدامات سازمان بنادر برای تحقق ترانزیت 10 میلیون بین ایران و روسیه اظهار داشت: جلسه بررسی توسعه ترانزیت و حملونقل دریایی با روسیه با هدف افزایش هماهنگیهای بین دستگاهها و بررسی و ریشهیابی موانع و مشکلات حمل بار بین بنادر دو کشور با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و سایر معاونین و مسئولان این سازمان، مدیرعامل کشتیرانی، نمایندگان سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و بخش خصوصی برگزار شد.وی ادامه داد: به دنبال مرتفع کردن موانع تقویت ترانزیت بین ایران و روسیه هستیم از این رو در این جلسات هر یک از دستگاهها پیشنهاد و خواستههای خود را مطرح میکنند. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه برخی از مشکلات موجود در حمل و نقل بار دریایی بین ایران، روسیه و داغستان روسیه (ماخاچ قلعه) باید از طریق کانالهای دیپلماتیک دنبال شود، گفت: با همکاری روسیه و هماهنگی بین دستگاهها به دنبال شناسایی و بررسی موانع حمل و نقل بار بین بنادر دو کشور هستیم تا توافق ترانزیت 10 میلیون تن ایران و روسیه به تحقق برسد. یونسی با اشاره به مهمترین و موثرترین موانع و مشکلات بنادر شمالی در برقراری ارتباط با بنادر روسیه و حمل و نقل بار اظهار داشت: دو مشکل اصلی نبود خط منظم بین بنادر ایران و روسیه و همچنین نبود کانتینر مورد نیاز و متناسب با میزان بار است. باید توجه داشته باشیم که درباره این موضوع، مشکل فقط به زیرساختهای بندری برنمیگردد و در حال حاضر حمل و نقل بار بین ایران و روسیه تحت تاثیر این دو مشکل موثر قرار گرفتهاندوی با اشاره به اهمیت زیرساختهای ناوگان برای حمل بار، گفت: معتقدم وجود کشتی رو- رو و حمل کانتینری مکمل یکدیگر هستند و به طور قطع در کنار حمل کانتنینری به کشتیهای رو – رو هم نیاز داریم.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه از آنجایی که طبق اعلام کشتیرانی خزر، 45 درصد سهم این بازار در اختیار کشتیرانی است، با این شرکت به چه توافقی برای حرکت منظم کشتی بین بنادر دو کشور ایران و روسیه رسیدهاید، اظهار داشت: خواسته ما به عنوان سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این بوده که 2 فروند از 23 فروند کشتی فعال در دریای خزر را به حرکت منظم اختصاص دهد.