printlogo


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد
مدیریت حوزه معدن بدتر از گذشته شده است

گروه صمت - محمد آیتی- چندی پیش، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت گفته بودکه ۲۸ درصد معادن کشور در سال ۱۴۰۰ غیرفعال شدند. از قرار معلوم اکثر این معادن در شهرهای کوچک و معادن کوچک مقیاس هستند. از طرفی، نبود ماشین آلات و تجهیزات هم مزید بر علت شده است.
با این تفاسیر، حال و روز معادن به سنوات گذشته خوب نیست و جای تاسف دارد، کشوری که هفت درصد مواد معدنی دنیا را داراست در چنین شرایط اسفناکی قرار گرفته است. 
موضوع اصلی، عرضه و تقاضاست، باید پاسخ‌گوی نیاز کشور باشیم
در همین رابطه، لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: در حال حاضر در حوزه معدن با مشکلات زیادی روبرو هستیم. یکی از این مشکلات، این است که ما واردات خودروی سنگین در این زمینه را ممنوع کرده‌ایم.
وی افزود: چرا باید خودرویی که در معدن کار می‌کند، وارد کشور نشود؟ مسئولان در این حوزه تصور می‌کردند ما در این موضوع خاص به خودکفایی رسیده‌ایم، اما با گذشت زمان مشخص شد که همچنان با ضعف روبرو هستیم. سوال من این است که ما در کشورمان، ماشین‌های سنگین کجا تولید می‌کنیم؟ روزگاری کارخانه ماشین سازی اراک را داشتیم که مدتی به خاک سیاه نشسته شد و اخیراً برخی به دنبال احیای این کارخانه هستند. من  می‌خواهم بدانم که با ممنوع کردن واردات، آیا می‌توان تولید را راه انداخت؟ جواب خیر است، زیرا موضوع اصلی، عرضه و تقاضاست و باید پاسخ‌گوی نیاز کشور باشیم.
نماینده قزوین تصریح کرد: اعظم درآمد ما از نفت و گاز است و همه اعتقاد دارند که درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود. حال، سیاست نادرستی موجب شد زیرساخت‌های معادن ما دچار بحران شوند و ماشین آلات نداشته باشیم. اکنون باید از وزیر کنونی صمت یا وزرای قبلی در این وزارتخانه بپرسیم و از آن‌ها توضیح بخواهیم که این سیاست‌هایی که قرار بود ما را به موفقیت برساند، چه شد و الان در کدام نقطه قرار گرفته‌ایم؟
معادن ما در حوزه ماشین آلات با بحران بزرگی روبرو هستند
سیاهکلی اظهار داشت: اکنون معادن ما در حوزه ماشین آلات با بحران بزرگی روبرو هستند و از این‌رو، پیشبرد اهداف بسیار کُند شده است. به ‌قدری وزارت صمت بزرگ است که وزیر نمی‌تواند حوزه‌های مختلف که هر کدام بسیار مهم و کلیدی هستند را مدیریت کند.
وی یادآور شد: به اعتقاد من، فردی که برای وزارت صمت انتخاب می‌شود باید فردی بزرگ باشد، زیرا رسالت‌های وزارت صمت بسیار زیاد و گسترده است. اکنون خود دولت سیزدهم هم به این رسیده است که وزیر کنونی صمت قابلیت اداره این وزارتخانه بزرگ را ندارد.
در حوزه معدن، کشورمان بی‌برنامه
 ظاهر شده است
این عضو مجمع نمایندگان استان قزوین افزود: در حوزه معدن، کشورمان بی‌برنامه ظاهر شده است و این موضوع در شرایط فعلی، بدتر هم شده است. در حال حاضر درصد کمی از معادن ما فعال هستند. از طرفی، رانت در این حوزه کاملاً به چشم می‌آید. برخی معادن ما دست افرادی است که حتی کلمه معدن را هم نمی‌توانند بنویسند. وقتی معادن دست اهلش نباشد، مشخص است که موفقیتی هم حاصل نمی‌شود.
سیاهکلی گفت: واسطه‌گری هم در حوزه معدن کاملاً نمایان است. یعنی فردی، معدنی را تحویل گرفته و بدون پیشرفت خاصی، معدن را به نفر بعدی واگذار کرده است. هر کسی که یک سنگی را پیدا کرد که نباید به عنوان اکتشاف‌کننده معدن معرفی شود و سپس معدن را در اختیار او قرار دهیم. اگر می‌خواهیم در حوزه معدن حرف برای گفتن داشته باشیم و در ادامه، صنعت خود را احیا کنیم، ارزآوری داشته باشیم و اشتغال‌زایی را به یک مرحله قابل ملاحظه‌ای برسانیم، می‌باید با حوزه معدن تخصصی روبرو شویم.
وی تصریح کرد: متخصصین حوزه معدن در ایران کم نیستند، اما احترام لازم تاکنون به آن‌ها گذاشته نشده است. امروز اگر به سراغ فارغ‌التحصیلان حوزه معدن برویم و سوال کنیم، می‌بینیم که تعداد خیلی اندکی از آن‌ها معدن‌دار هستند یا افرادی زیادی از آن‌ها نیستند که در حوزه معدن فعالیت قابل ملاحظه و تاثیرگذاری داشته باشند.
خام‌فروشی، مصیبت بزرگ دیگر 
در حوزه معدن است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مصیبت بزرگ دیگر در حوزه معدن، خام‌فروشی است. وقتی فردی معدنی را مفت از دولت گرفته است، خیلی دلش برای فرآوری مواد معدنی استخراج شده نمی‌سوزد و روال فرآوری آن را دنبال نمی‌کند و سعی می‌کند مسیر راحت را انتخاب کند و از این‌رو، به خام‌فروشی روی می‌آورد و چون مبلغ کمی به دولت می‌دهد، سود قابل توجهی را به دست می‌آورد. آقای وزیر اعلام کرده ۲۸ درصد از معادن در سال گذشته غیرفعال شدند که گویا این معادن بیشتر در مقیاس کوچک بوده‌اند، اما من فکر می‌کنم که آمار بیش از این است.