printlogo


بقایای کشتی تایتانیک تا سال 2050 ناپدید می شود

بقایای کشتی اقیانوس‌پیما آراِم‌اس تایتانیک تا سال 2050 ناپدید خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد از یونسکو، قاهره، 25 جولای 2022: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) درخواستش برای حفاظت از میراث فرهنگی دریایی در سراسر جهان را مجدداً اعلام نمود و هشدار داد بقایای کشتی اقیانوس‌پیما آراِم‌اس تایتانیک که از سال 1912 که غرق شده در اعماق اقیانوس اطلس آرامیده است و در خطر است و پیش‌بینی می‎شود بقایای این کشتی به دلیل، آلودگی‎های زیست محیطی و باکتری ها تا سال 2050 از بین برود.
 یونسکو در ادامه بیان داشت: « بزرگترین موزه جهان در زیر اقیانوس ها، دریاچه ها و رودخانه های هر کشور و در آب‌های بین‌المللی واقع شده اند؛ این موزه شامل شواهدی از بقایا و سکونتگاه های اولیه انسانی است که به جهت بالا آمدن سطح آب دریاها پس از عصر یخبندان غرق شده‎اند. میراث مذکور از هویت ما به عنوان انسان سخن می گوید؛شواهد و مدارکی که همچنان در جایگاه حقیقی خود قرار نگرفته اند»
به گفته باستان شناسان معروفی همچون جیمز پی. دلگادو (James P. Delgado/ باستان شناس دریایی کانادایی-آمریکایی، که نزدیک به چهار دهه از عمرش را صرف کاوش های زیر آبی نموده). و میشل لاور(Michel Lauer / رئیس بخش باستان شناسی زیر آب فرانسه، که نزدیک به 4 دهه از عمرش را صرف کاوش و تحقیق علمی کرده) که اقدامات آنها در حفاظت از محوطه های میراث فرهنگی در زیر آب منجر به جلوگیری از غارت و بهره برداری تجاری منابع فرهنگی مذکور شده
 است: «گذشته غرق شده بینشی را در مورد چگونگی برهمکنش ما به عنوان یک گونه از آفرینش با آب ها برای سفر و انتشار در سراسر جهان، تامین منابغ غذایی، استفاده از آن برای دفاع، تجارت و گاهی اوقات به عنوان مظهر قدرت الهی، ارائه می دهد.
 از این رو، ما باید از این میراث محافظت کنیم و از آن بیاموزیم و آنچه را که آموختیم با جهانیان به اشتراک بگذاریم لازم به ذکر است،  صفحات غرق شده تاریخ بشری  در سراسر دنیا معرض خطر نابودی
 است ».