printlogo


لشکرکشی دریایی و هوایی به جزیره تایوان
کشمکش چشم بادامی ها با آمریکا

گروه سیاست خارجی - به دنبال سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس ایالات متحده امریکا به تایوان، چین با لشکرکشی دریایی و هوایی نسبت به این این سفر ابراز نگرانی شدید کرد و اعتراض خود را به شدت تمام به جامعه بین الملل اعلام کرد.ارتش چین در واکنش به این سفر تحریک‌آمیز «پلوسی» رزمایش‌هایی را اطراف جزیره تایوان انجام داد.علاوه بر هجوم جنگنده‌ها به خط حائل تنگه تایوان، ارتش چین اعلام کرد که حمله موشکی دقیقی در تنگه تایوان به‌عنوان بخشی از رزمایش نظامی انجام داده است. رزمایش نظامی چین واکنش‌های زیادی به همراه داشته و روزنامه چینی «گلوبال تایمز» به نقل از کارشناسان نظامی نوشته این رزمایش در نوع خود بی‌سابقه است و برای اولین بار موشک‌هایی از فراز تایوان عبور کرد. ارتش چین همچنین برای اولین بار از توپخانه بردبلند با تسلیحات جنگی در تنگه تایوان استفاده کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که 68 جنگنده و 13 کشتی نظامی چینی روز جمعه از خط میانه در تنگه تایوان عبور کرد ه‌اند. پیش از این رویترز به نقل از یک منبع مطلع تایوانی گزارش داده بود که حدود ۱۰ کشتی نیروی دریایی چین و ۲۰ هواپیمای نظامی این کشور صبح جمعه برای مدت کوتاهی از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند.خبرگزاری آناتولی ترکیه عبور این 68 جنگنده و 13 ناو را بخشی از رزمایش ارتش چین در اطراف تنگه تایوان در واکنش به سفر نانسی پلوسی به این جزیره خوانده است. 
به دنبال حضور جنگنده‌ها و کشتی های نظامی چین در منطقه ،وزارت دفاع تایوان گفته که ارتش این جزیره هواپیماها و کشتی‌های خود را روانه کرده و سامانه‌های موشکی زمینی را برای نظارت بر وضعیت مستقر کرده است. 

بر اساس این گزارش اقتصاد سرآمد، سفر پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره بوده است پلوسی به محض ورود به تایوان در توییتی نوشت: «سفر به تایوان نشان دهنده تعهد من به یک دموکراسی پویاست.»تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.
آمریکا آزمایش یک موشک قاره پیما 
را به تعویق انداخت 
در ادامه این کشمکش ها، شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که آزمایش موشک قاره پیمای «مینوت من -3» که از مدتها پیش برنامه ریزی شده را به خاطر جلوگیری از افزایش تن شها در تنگه تایوان به تعویق انداخته است. 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه گفت: پنتاگون آزمایش موشک قاره پیمای مینوت من 3 که قرار بود روز پنج شنبه انجام شود را به خاطر جلوگیری از افزایش تنش ها با پکن همزمان با برگزاری رزمایش نظامی چین نزدیک تنگه تایوان لغو کرده است. 
کربی گفت: «در حالی که چین درگیر تمرین‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده در اطراف تایوان است، واشنگتن در عوض رفتار یک قدرت هسته‌ای مسئول را با کاهش خطرات محاسبات نادرست و درک نادرست از خود بروز می‌دهد.»
وی تاکید کرد، ما فکر می کنیم به نفع ما، تایوان و منطقه نیست که تنش ها در این منطقه افزایش پیدا کند و به همین خاطر آزمایش موشک قاره پیمای مینوت من 3 را به تعویق انداختیم.
آزمایش این موشک در ماه آوریل نیز به خاطر افزایش تنشها با روسیه پیرامون بحران اوکراین لغو شده بود.
چین سفرای کشورهای عضو گروه هفت 
را احضار کرد 
در همین رابطه و به دنبال این تنش ها در منطقه وزارت امور خارجه چین سفرای کشورهای عضو گروه هفت را احضار کرده و درباره عواقب مواضع این کشورها در قبال تایوان هشدار داد. 
به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، معاون وزیر امور خارجه چین با احضار «جیم نیکل» کاردار کانادا اعتراض شدید پکن به بیانیه صادر شده از سوی وزرای خارجه کشورهای گروه هفت با همراهی اتحادیه اروپا را اعلام کرد.
این دیپلمات چینی به کاردار کانادا گفت، پکن از طرف کانادایی می‌خواهد فوراً اشتباهات خود را تصحیح کرده و استفاده از عبارات و اعمال غلط در قبال تایوان را متوقف کنند.
معاون وزیر امور خارجه چین هشدار داد در صورت عدم توقف این اقدامات از سوی طرف کانادایی، متحمل تمام عواقب آن خواهند شد.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت امور خارجه چین سفرای کشور اروپایی عضو گروه هفت و سفیر ژاپن را نیز در واکنش به انتشار این بیانیه احضار کرد.
وزارت امور خارجه چین با احضار این سفرا به آن‌ها اعلام کرد که «این بیانیه، حقایق را تحریف کرده و یک اقدام تحریک‌آمیز آشکار است».
گروه هفت در بیانیه‌ای، درخصوص رزمایش نظامی چین با استفاده از قدرت آتش واقعی اطراف تایوان در پاسخ به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره ابراز نگرانی کردند.
در این بیانیه آمده است: «هیچ توجیهی برای استفاده از این سفر برای فعالیت‌های نظامی خشونتآمیز در تنگه تایوان وجود ندارد. چنین سفرهای بین‌المللی برای قانون‌گذاران، عادی و متداول است».
کشورهای گروه هفت افزودند: «از جمهوری خلق چین می‌خواهیم به‌طور یک جانبه وضعیت تایوان را با استفاده از زور تغییر ندهد و مسائل دو سوی تنگه را از روش‌های مسالمت‌آمیز حل کند».
آن‌ها در ادامه مدعی شدند: «در سیاست چین واحد که در حال اجراست و موضع کشورهای گروه هفت در قبال تایوان محسوب می‌شود هیچ تغییری ایجاد نشده است».«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ضمن تکرار ادعاها علیه چین گفت، کشتی‌های آمریکایی هر کجا که بخواهند تردد می‌کنند.
بلینکن در نشستی خبری در حاشیه نشست «آسه‌آن» با اشاره تلویحی به تنگه تایوان گفت: «ما در هر جایی مطابق اصول آزادی ناوبری اقدام به تردد خواهیم کرد».
او با اشاره به رزمایش‌های چین در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان ادعا کرد:‌ «سفر پلوسی اقدامی مسالمت‌آمیز بود. آنچه چینی‌ها انجام می‌دهند تحریکاتی غیر قابل قبول هستند. هیچ توجیهی برای واکنش اغراق‌آمیز و خطرناک چین به سفر پلوسی وجود ندارد».
وزیر امور خارجه آمریکا افزود:‌ «خطوط ارتباطی ما با چین همچنان باز هستند. ما هیچ تنش زایی در منطقه انجام نداده‌ایم و چین باید به توازن منطق برگردد. واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و تلاش‌ها برای رفع این بحران در حال انجام است».
وی مدعی شد: «ما به دنبال ایجاد بحران با چین نیستیم و خواستار تشدید تنش نبوده و از طرف چینی می‌خواهیم این را در نظر داشته باشند. افزایش تنش‌ها در تایوان به نفع هیچکس نیست. ما در تلاش برای تعامل با پکن هستیم».
وزارت خارجه چین: پلوسی و خانواده
 او را تحریم کردیم 
در ادامه واکنش‌های تند چین به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، از تحریم پلوسی توسط پکن خبر می‌رسد.
«هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز (جمعه) از تحریم پلوسی و اعضای درجه یک خانواده وی، به دلیل سفر به تایوان خبر داد.
هووآ طی نشست خبری در پکن گفت: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را نمی‌توان با آنچه در تایوان رخ می‌دهد، مقایسه کرد.۱۶۰ کشور سفر پلوسی به تایوان را تحریک‌آمیز و نقض اصل چین واحد دانستند».
به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، وی در ادامه توضیح داد: «سفر پلوسی تحریک آمیز است و صلح و امنیت را تضعیف می‌کند. سفر پلوسی وضعیت تنگه تایوان را بدتر کرد».این دیپلمات چینی اظهار داشت: «واشنگتن خواهان مداخله در امور داخلی تنگه تایوان است که برخلاف موازین بین‌المللی است. واکنش ما موجه و متناسب با تحولات جاری و سفر پلوسی به تایوان است».هووآ همچنین خبر داد که وزرای خارجه کره جنوبی و نپال در ماه جاری میلادی به چین سفر خواهند کرد.