printlogo


بررسی« اقتصادسرآمد» از خطر کم توجهی استحصال انرژی‌های دریایی
تجدید شونده‌های دریایی سهمی از سبد انرژی ایران ندارند

گروه انرژی دریایی - اعظم زندیه - با عنایت به ضرورت توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و لزوم رعایت و همسویی با اصل ۴۴ قانون اساسی، سازمان ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی‌های تجددپذیر) جلب مشارکت و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی را از اصلی‌ترین ماموریت های سازمان و دفتر مشارکت‌های بخش غیر دولتی قرار داده است. در این بخش دولت حتی به سرمایه گذاران خارجی اجازه می‌دهد تا با تاسیس شرکت در ایران و یا قرارداد مشارکت با شرکت‌های ایرانی نسبت به دریافت پروانه احداث و عقد قرارداد تضمینی فروش این نوع انرژی  اقدام کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد،عواملی مانند نوسانات قیمت سوخت‌های فسیلی واشتغال‌زایی نوین با رونق بخشیدن به انرژی‌های تجدیدپذیرو پیدا شدن معایب استفاده از سوخت‌های فسیلی در افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی مهلک و آلودگی محیط‌زیست همه با هم و از سویی مزیت انرژی‌های نو که همان تمام نشدنی و بدون محدودیت بودن منابع تولید انرژی تجدیدپذیر است موجبات چرخش نگاه فعالان انرژی را به خود فراهم کرده است. این توجه البته منحصر به دولت ها نبوده، بلکه سرمایه گذاران زیادی را با خود همراه کرده است به طوری که در بخش‌های مختلف این حوزه از قبیل انرژی آبی، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، زیست توده، امواج و جزر و مد سرمایه های زیادی را متوجه خود کرده است.
جای تاسف است که در ایران استفاده از انرژی دریاها ، امواج و جریان های آبی آنچنان که باید شناخته شده نیست. در کشورما به دلیل نبود سرمایه گذاری دولتی و خصوصی، مرکزی واقعی برای تحقیق در مورد این انرژی وجود ندارد و علت اصلی آن تاکید بر اهمیت انرژی فسیلی و برنامه ریزی برای استفاده از انرژی زیرزمینی است.
خطر کم توجهی به استحصال
 انرژی‌های دریایی
محمدعلی خطیبی، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، موضوع کم توجهی به نقش انرژی‌های دریایی در تحول انرژی های تجدیدپذیر را مخاطره‌ آمیز دانست و گفت: کشور ما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی سواحل دریای خزر و سواحل خلیج همیشگی فارس و دریای عمان، توانایی برداشت مقدار قابل توجهی از انرژی امواج برای خودکفایی درتولید برق و کاهش سهم ایران در دنیا از الودگی های زیست محیطی دارد.
تجدید شونده‌های دریایی سهمی از سبد انرژی ایران ندارند
یکی از مواردی که هماره در بی توجهی به بهره‌گیری از انرژی‌های دریایی که در ایران به وفور یافت می‌شود مورد تاکید کارشناسان انرژی از جمله خطیبی قرار می‌گیرد، نبود توجه کافی در استحصال انرژی از آب دریاست که سهم زیادی از سبد انرژی در ایران ندارند. اما باتوجه به زوال پذیر بودن منابع نفت و گاز، ضرورت دارد که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در دو بخش خشکس و دریا افزایش داد.
پیشنهادی برای دستیابی سریع به انرژی‌های دریایی
وی افزود: این انرژی‌های تجدید شونده هستند که در اینده سهم عظیمی را در جایگزینی با سوخت‌های فسیلی ایفا می کنند. پیشنهاد می‌شود تا هرچه زودتر به مقوله مهم انرژی‌های دریایی نگاه ویژه داشته باشیم. الان استفاده از انرژی‌های نو نیازمند تکنولوژی مربوط به خود است و باید به نحو مقتضی در تهیه ملزومات آن با استفاده توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی اهتمام ویژه داشت.
تخصیص بودجه کافی و بهره‌گیری از ظرفیت آبی کشورو تغییر رویکرد از منابع انرژی زیرزمینی به انرژی نو پیش از آنکه دیر شود از ضرویاتی است که  کم کاری در مورد آن قابل جبران نیست، موضوع دیگری بود که کارشناس انرژی به ان پرداخت و گفت: در سال های که بخش انرژی‌های تجدید شونده در وزارت نیرو تشکیل شده نیز اقدام قابل تاملی برای گذر از سوخت فسیلی به تجدیدپذیر به ویژه در حوزه دریا صورت نگرفته که نشان از کم اقبالی این وزاتخانه در پرداختن به موارد استحصال سخت انرژی های جدید است.
چرا به انرژی دریایی توجه نشده است
خطیبی تاکید داشت: به نظر می‌رسد با همه‌گیر شدن انرژی‌های تجدید شونده و ضرورت دستیابی به تکنولوژی تولید آن، دولتمردان باید اهتمام بیشتری در سوق دادن نگاه مصرف کننده به سمت انرژی های نو داشته باشند. اگر تا به امروز نیز توجه کافی به آن نشده دلیلی جز نبود احساس ضرورت نداشته است.
 به رغم اینکه عمق اب در دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان بسمت در قسمت کشورمان بطور قابل توجهی نسبت به دیگر همسایگان بيشتر است و این امر فاکتور مهمی برای تشکیل امواج مناسب و استفاده از آن است که دیگر کشورهای منطقه از ان برخوردار نیستند اما استفاده از آن در سطوح تحقسقات دریایی دانشکده‌ها باقی است و اطلس دریایی نیز نتوانسته تکانه‌ای برای استفاده از انرژی های دریایی ایجاد کند. بهره گيري از انرژي حاصل از امواج، علاوه بر منافع اقتصادي، باعث مستحکم تر شدن جایگاه کشورمان در مسايل انرژی و زیست محیطی در قرن حاضر می شود و نبايد زمان و فرصت براي بكارگيري اين تكنولوژي را از دست داد هر چند که  تا امروز کشورمان فرصت سوزی زیادی در این حوزه را آ ن خود کرده است.