printlogo


بررسی اهمیت چابهار در بازی قدرت ایندو - پاسیفیک در گفت و گوي « اقتصاد سرآمد» با يك استاد روابط بین الملل
حضور هند در چابهار تنها اقتصاد صِرف نیست

گروه اقتصاددریایی -اعظم زندیه- چند سالی است که رفت و آمد هندی های همراه با تلاش‌های دیپلماتیک برای به ظاهرتوسعه بندر چابهار خیلی زیاد شده است و با وجود همه چالش‌های بین‌المللی، در یکی دو سال اخیر، مقامات این کشور یکی از موضوعات مهم خود در روابط با ایران توسعه بندر چابهار عنوان کرده اند. به گونه‌ای که فقط در کمتر از 40 روز گذشته دو هیأت از دو کشور برای مذاکره در خصوص بندر چابهار به تهران و دهلی سفر کرده اند که در ابتدا از 11 تا 13 خرداد ماه هیأت از هند با ریاست معاون وزیر کشتیرانی این کشور و روسای بنادر مهم آن به ایران آمده و در تیر ماه سال جاری نیز هیاتی از ایران برای مذاکره از 18 تا 21 تیر ماه به هندوستان سفر کرده اند. اما چرا؟
به گزارش اقتصادسرآمد، سوال اینجاست که چرا چابهار برای هندی‌ها آنقدر مهم است و چرا در چند سال اخیر آنقدر مورد توجه این کشورقرار گرفته است؟ چندی پیش همایش «روز چابهار» در شهر بمبئی آن هم در هند برگزار شد و در این مراسم وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند اعلام کرد که این کشور قصد دارد بندر چابهار را به عنوان یک قطب ترانزیتی با توجه به موقعیت استراتژیک آن توسعه دهد و بندر چابهار یک نقطه کلیدی برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود. اما به این موضوع اشاره نکرد که پشت پرده این اصرار ایالات متحده امریکا با سماجت تمام ایستاده تا از طریق هند چین را متوقف کند.
به علاوه هندوستان و پاکستان به صورت سنتی به دلیل مشکلات سرزمینی و مرزی در کشمیر در حالت مخاصمه هستند بنابراین منطقی خواهد بود تا برای دسترسی به آب های بین‌المللی و تجارت با افغانستان، هندی ها مسیری غیراز پاکستان را در پیش بگیرند و چابهار به دلیل نزدیکی به افغانستان، امن تر بودن نسبت به کراچی و دسترسی جاده ای آسان از جنوب تا شمال افغانستان به عنوان جایگزینی اقتصادی تر نسبت به مسیر قبلی
تعیین شود.
اهمیت چابهار در بازی قدرت
 ایندو - پاسیفیک
نوذر شفیعی در تشریح تلاش هند برای حضور در بندر چابهار به اقتصادسرآمد، گفت: بندر چابهار درظاهر کوچک مقیاس اما در بازی قدرت و تجارت جهانی و ایندوپاسیفیک دارای ابعاد بسیار بزرگی است از این روز طبیعی است کشورهای زیادی را مجذوب خود کرده باشد.
بنادر ایران درگیر پروژه جدید جهانی
استاد روابط بین الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که، طی یک دهه اخیر تحولات ژئوپلیتیکی مهمی در حوزه اقیانوس آرام و اقیانوس هند به وقوع پیوسته است که احتمالا در آ ینده نه چندان دور این منطقه را به محور ثقل سیاست بین الملل تبدیل خواهد کرد، افزود: اصطلاحات ایندو - پاسفیک و آ سیا - پاسفیک، که امروزه در توصیف این منطقه  به کار می رود، بیانگر شرایط ژئوپلیتیکی جدید و در عین حال نمایانگر قطب بندی های جدید در جهان است وایران نیز این روزها با آن روبرو شده است.
قدرت اقتصادی چین،  هند را به تعهدات در مقابل ایران  بازگرداند
وی در ادامه با تاکید بر آن که اصطلاحات یاد شده دارای بار سیاسی و جغرافیایی است،به خبرنگار اقتصادسرآمد گفت: بار جغرافیای آن بر پهنه وسیعی از اقیانوس آرام و هند که دریای عمان و چابهار نیز جزو آن است را احاطه می کند و بار سیاسی آن محدود کردن کشور چین با به بازی گرفتن هند در یهنه های سرزمینی دیگر کشورها از سوی امریکا ست چرا که چین در اقتصاد جهانی رقیب سرسخت ایالات متحده محسوب می‌شود.
حضور هند در چابهار تنها اقتصاد 
صِرف نیست
هند همپیمان قدرتمند آمریکا در آسیا – پاسیفیک است موضوعی بود که شفیعی در ادامه به آن اشاره کرد و افزود: بنا به دلایل یاد شده هر یک اط کشورها تلاش دارند تا ر این حوزه حضور بیشتری داشته باشند از این منظور حضور هند در چابهار فقط یک حضور اقتصادی صرف نیست بلکه حضوی ژئوپولتیکی است چرا هند از این طریق موفق خواهد شد بخشی از پروژه ایندو پاسیفیک را محقق کند.
کارشناس روابط بین الملل کشورمان از تلاش بی وقفه هند برای حضور در چابهار بنا به دلای یاد شده سخن گفت و افزود: تا چندی پیش به علت نامشخص بودن عاقبت مذاکرات برجام هندی ها برای ورود به چابهاربا وجود انعقاد قراردادهای زیاد با ایران با تردید مواجه بودند اما حالا که برجام در حال نهایی شدن هست، هندی ها رغبت بیشتری برای حضور در منطقه چابهار نشاندمی‌دهند.
اهمیت چابهار بیش از موضوع برجام است
شفیعی با تاکید بر این که هندی ها برای حضور در چابهار باید به موضوعاتی فراتر از برجام بیندیشند، گفت: اهمیت چابهار در بازی بزرگ قدر در آسیا – پاسیفیک دارای اهمیتی بیش از تحولات کم اهمیتی مانند برجام است. هرچند که برجام می تواند بازیگری هندی ها در چابهار را نسهیل کند با این حال منفعت چابهار در پروژه ایندو پاسیفیک بیش از سایر موضوعات است که احیانا هندی ها به آن چشم دوخته باشند.
دیدیم که توسعه بندر چابهار به شدت با منافع هند گره خورده است و همین موضوع فرصتی است تا در کنار پروژه‌هایی که سازمان بنادر و کشتیرانی در این منطقه شروع کرده است از سرمایه‌گذاری هندی ها هم برای رشد این منطقه استراتژیک و فوق العاده زیبای کشورمان بهره مند شویم.