printlogo


در جلسه فوق العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت
تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه عدالت آموزشی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم

مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق‌العاده یکشنبه ۳۰مردادماه ۱۴۰۱ که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی درباره سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پرداخت.به گزارش اقتصادسرآمد، اعضای مجمع که در جلسات فشرده در دو ماه اخیر بیشتر بندهای مرتبط به اقتصاد و امور زیربنایی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه را مصوب کرده‌اند، امروز بررسی بندهای علمی، فناوری و آموزشی در این سیاست‌ها را ادامه دادند.جلسه صحن مجمع به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به تقویت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی در سیاست های کلی برنامه هفتم گذشت و اعضای مجمع پس از تبادل نظر درباره ضرورت تقویت شرکت ها و تولیدات دانش‌بنیان و مزایای گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان و تعیین شاخص‌هایی برای ارزیابی شرکت های دانش‌بنیان، «تقویت کمی و کیفی واحدهای فن آور و شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتقاء نقش آنان در حل مسائل و نیازمندی‌های اصلی کشور و افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان به ۱۰درصد در تولید ناخالص داخلی و حمایت از سرمایه های خطرپذیر» را تصویب کردند.اعضای مجمع پس از تبادل نظر و بررسی درباره روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی و حمایت از تولید و ترویج دانش، متون و آثار علوم‌انسانی و اجتماعی، «ارتقاء و روزآمدسازی نظام آموزشی و پژوهشی و تحول در نظام سنجش و انگیزش به ویژه ضوابط جذب و ارتقاء اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران و جهت دهی به تحقیقات در جهت حلمسائل جامعه و رفع نیازهای واقعی کشور و حمایت مادی و معنوی از تولید و ترویج دانش، متون و آثار علوم انسانی و اجتماعی و تحول و ارتقاء آنها مبتنی بر ارزش‌ها و اندیشه‌های متعالی اسلام در نظام آموزش عالی کشور» را تصویب کردند.در این جلسه بند مربوط به توسعه عدالت آموزشی که به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کمیسیون مشترک مجمع مصوب شده بود، مورد بحث قرار گرفت پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، اعضای مجمع «توسعه عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌های ناروا در فرایندهای جذب تعیین سهمیه و جابجایی دانشجویان» را مصوب کردند.در ادامه اعضای مجمع با تاکید بر ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش اجرایی شدن سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و نیز بروزرسانی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با رفع موانع قانونی و اجرایی و تعیین تکالیف دستگاه‌ها در قبال آموزش و پرورش را با تاکید بر تقویت مهارت های زندگی به ویژه در دوره ابتدایی و طراحی و استقرار الگوی مدرسه تراز جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عدالت و فرصت برابر تربیتی و آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت و مشارکت‌های مردمی» تصویب کردند.