نقش آموزش در حذف کار کودک
محمدمهدی سیدناصری
کودک به عنوان یک انسان دارای حقوق اساسی و مشترک با سایر انسانها به نام حقوق بشر است.حق بر آموزش به عنوان یک اصل مهم حقوق بشری، در حوزه کودکان شامل حقوقی، از جمله حق دسترسی به امکانات آموزشی، حق برخورداری از آموزش با کیفیت و استاندارد، احترام به شأن و منزلت انسانی کودک، آموزش بدون تبعیض در تمام مراحل دوران کودکی، در دسترسبودن امکانات آموزشی و برابری فرصتها در آموزش است. نقش آموزش در حذف کار کودک و در رشد و توسعه شخصیت کودکان کار -که از اهداف برنامه بین المللی حذف کار کودک است- قابل انکار نیست، زیرا کودکان به صورت یکسان و مساوی و بدون هیچ تبعیضی صاحب این حق هستند. کودک به عنوان یک انسان دارای حقوق اساسی و مشترک با سایر انسانها به نام حقوق بشر است. حتی ضرورت حمایت از کودکان نظر به ناتوانی آنها در محافظت از خود، حساسیت و لطافت روحی، ناتوانی در تمیز مصلحت خود، آسیبپذیری و وابستگی شدید به بزرگسالان دو چندان جلوه میکند و این درحالی است که کار کردن کودکان نقض آشکار حقوق مسلم آنها است. حقوق کودک، به عنوان بخشی از مباحث حقوق بشر، بر حمایت و پشتیبانی از کودکان و دستیابی آنها به حقوق اساسی خودشان اهتمام دارد. آیا میدانید حقوق بشر چگونه تعریف میشود؟ حقوق بشر، اساسیترین و ابتدایی ترین، حقوق ذاتی همه انسانها است. کودکان نیز به صورت یکسان و مساوی و بدون هیچ تبعیضی صاحب این حقوق هستند. اعلامیه حقوق کودک دربردارنده مفهوم بسیار گستردهای از کودک بهعنوان صاحبان حق است. چهار اصل اساسی که پیماننامه حقوق کودک بهعنوان یکی از قابل قبولترین اسناد حقوق بشری عصر حاضر که به آنها شاره میکند به شرح زیر است: ۱- اصلعدم تبعیض و تضمین حقوق مدرج شده در کنوانسیون برای همه کودکان، بدون هر نوع تبعیض ؛ ۲-در اولویت قرارگرفتن منافع عالیه و علائق کودک در هر قانون و مقرراتی که بر کودک تأثیر گذار است؛ ۳- حق زندگی، بقا و رشد کودکان؛ ۴-حق ارائه نظر و عقیده کودکان در کلیه مراحل تصمیمگیری که به آنها مربوط میشود.
ادامه در صفحه 2