توضیحات وزیر صمت در مورد ابهامات واردات خودرو: تعرفه شناور، رانت را از بین میبرد
انحصار تولید خودرو کاهش می یابد
گروه صمت- با توجه به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات باید دقیق انجام میشد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، رضا فاطمی امین ، وزیر صمت در نشست خبری با بیان اینکه در سال جاری در اکثر محصولات رشد تولید قابل توجه داشتهایم که نشاندهنده فعالیت بخش صنعت و معدن و تجارت است، اظهار کرد: در محصولاتی همچون فولاد خام ۵.۲ درصد، محصولات فولادی ۴.۹ درصد، آلومینیوم ۸.۴ درصد، کنسانتره ۲۰ درصد، شیشه جام ۷ درصد، ظروف ۱۷ درصد، خودروی سواری (کامل) ۲۵۰ درصد، پتروشیمی ۹ درصد، پلی استر ۵ درصد، کفش ۳۱ درصد و تلویزیون ۶ درصد رشد داشتهایم.
وزیر صمت افزود: البته در تولید محصولاتی مانند کمباین کاهش تولید داشتیم. همچنین در تولید روغن خوراکی و پودر شوینده هم به ترتیب ۲۶ و ۷ درصد افت تولید را تجربه کردیم. این مسأله هم کاملاً قابل توجیه است و بعد از حذف ارز ترجیحی این اتفاق افتاد. البته کاهش تولید به معنای کمبود در بازار نیست، بلکه عرضه و تقاضا متعادل شده است.وی در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودرو، با بیان اینکه ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص ۱۸ دهم درصد است، گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به ۳ دلیل بلامانع است زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته میشود.
فاطمی امین گفت: از سویی دیگر به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمتها در این بازار دو نرخی شده است که قیمت بازار متناسب با دلار تعیین میشود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو میخرند.
وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنیم و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه آئین نامه واردات خودرو بر اساس این سه معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، تنظیم آئین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام میشد. در آئین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات میشود؟ پاسخ منفی است.
فاطمی امین ادامه داد: از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره میکنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانهای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمیافتاد اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل میشود.
تعرفه شناور، رانت را از بین میبرد
وزیر صمت در مورد شناور بودن تعرفه واردات خودرو و احتمال بروز رانت، گفت: اگر تعرفه شناور نمیگذاشتیم اولین مطالبهگر شما بودید زیرا به دلیل عرضه کم و تقاضا بالا سود زیادی نصیب واردکننده میکرد.
وی اضافه کرد: تعرفه شناور رانت را از بین میبرد. ما سود مجاز را مشخص میکنیم و مابهالتفاوت را به عنوان سود بازرگانی اخذ میکنیم.
وزیر صمت تصریح کرد: در واقع ممکن بود بخاطر نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه، برای واردکننده سود زیاد و رانت ایجاد کند، بنابراین قرار شد برای از بین بردن رانت، به جای یک سود بازرگانی ثابت، میزان سود واردکننده تعیین شود.
علت عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا
وی تصریح کرد: ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک میکند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان میرسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته میشود. چه بسا که خودروهایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایینتر از نرخ بازار بود.
وزیر صمت اضافه کرد: اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد میشود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین میشود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.
فاطمی امین تصریح کرد: آئین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است.
وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکرهای برای واردات نکرده است زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین میکنیم.
فاطمی امین در مورد تولید خودرو از سوی خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا هم گفت: تا سال ۱۴۰۴ معادل ۳۰ درصد از تولید خودرو توسط خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا انجام خواهد شد تا تمرکز تولید کم شود.
رشد ۲۷۹ درصدی تولید خودروی کامل
فاطمی امین در مورد تولید خودروی کامل هم اظهار کرد: تا نهم شهریور ماه سال جاری ۳۳۴ هزار و ۴۶۳ درصد خودروی کامل تولید شده در حالی که این رقم برای مدت مشابه پارسال ۸۸ هزار و ۳۱۲ خودرو بود؛ بنابراین تولید خودروی کامل ۲۷۹ درصد افزایش یافته است. وی افزود: خودروی ناقص تا ۹ شهریور ماه امسال ۴۱ هزار دستگاه تولید در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۹۱ هزار دستگاه بود.