مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر
پایان تدوین شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی
مدیرکل دفتر فنآوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تدوین شاخصهای کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) در راستای ارتقای بهرهوری و عملکرد دریایی و بندری پایان یافت و در اختیار مدیران ارشد این سازمان قرار گرفت. به گزارش اقتصادسرآمد، سعید خورسندی با اشاره به اینکه این سازمان از سال 1397 با تشکیل کارگروه پایش شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی (KPI) احصای شاخصها را شروع کرد، افزود: از طریق نرم افزار داشبورد مدیریتی، داده ها از سامانه های عملیاتی سازمان واکشی میشوند و با فرمول محاسباتی تعریف شده اندازهگیری و پایش می شوند. مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از جمله شاخصهای تعریف شده طی این فرایند میتوان به شاخص ترافیک دریایی (Maritime Traffic)، ترافیک شناورها (Vessel Traffic)، ماندگاری کالا ، حملونقل چندوجهی، زمان حضور شناور در بندر (Port Time) ، میزان کانتینری شدن، عملکرد به موقع، ردپای کربن و سطح ایمنی اشاره کرد.خورسندی تاکید کرد: از 159 شاخص عملکردی احصا شده ناشی از مطالعات گروه مطالعات راهبردی و مدیریت دانش سازمان بنادر، در یک فرایند ارزیابی و تجزیه و تحلیل توسط خبرگان بندری و دریایی و مدیران سازمان این تعداد به 10 شاخص تقلیل یافت. وی یکی از مشکلات سازمان ها در استفاده بهینه از داده های موجود در سامانه های عملیاتی را پیاده سازی سامانه های مدیریت و پایش داده ها از جمله داشبوردهای مدیریتی و هوش کسب و کار (Business Intelligence) دانست و اظهارداشت: در بسیاری مواقع، داده ها از منابع مختلفی استخراج می شوند و یکپارچه کردن آنها برای به دست آوردن گزارش های تحلیلی، برای سازمان هزینههای مالی و زمانی زیادی در بردارد. به گفته خورسندی، سیستم های عملیاتی غالباً گزارش ها را تا سطح مدیران میانی و معاونت ها ارایه میدهند، از این رو استفاده از سیستم های عملیاتی به عنوان منبع تصمیم سازی توسط مدیران ارشد کمتر مشاهده شده است و بیشتر گزارش های مورد نظر این مدیران توسط مدیران میانی و با صرف زمان زیاد تهیه می شود. مدیرکل فاوای سازمان بنادر و دریانوردی با بیان یکی از ارکان تصمیمگیری صحیح توسط مدیران، اتکا به اطلاعات و گزارشهای تحلیلی به جای تکیه بر نظرات و عقاید افراد است، خاطرنشان کرد: اغلب گزارش های سیستمهای عملیاتی، گزارشهای ساده و صرفاً نمایانگر عملیات انجام شده در سیستم است و نمیتوان به وسیله آنها در زمان کوتاه گزارش های تحلیلی و چند بعدی تهیه کرد و از طرفی دانسته هایی که بر اساس مقادیر کمی بیان می شوند، عمدتاً قابل استدلال و قابل درک هستند.