printlogo


وضعیت اسفبار این روزها ی ترانزیت کالا از بندر چابهار،«  اقتصادسرآمد» گزارش می دهد 
عواملی که بندرچابهار را سرپا می کند

گروه بنادر و دریانوردی - اعظم زندیه- بررسی آمار منابع رسمی نشان از این دارد که با وجود همه تأکیدات برای توسعه سواحل مکُران و متعاقباً بندر شهید بهشتی، متولیان بندر چابهار هر روز خسته‌تر از روز گذشته، در حال روزگذرانی و اتلاف وقت و سرمایه هستند. در همه حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری کلان و هنگفت بدون مکانیزم بازار یعنی بازاریابی و جذب مشتری، به معنای اتلاف منابع است که متأسفانه متولی کنونی اپراتوری بندر چابهار، در حالی خود را اپراتور می‌داند که عملاً  در حال حاضر انبارداری می کند. گفته می شود، بی‌عملی و بی‌توجهی اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار، باعث شده کشتی‌ها و ترافیک کالا از میان بنادر جنوب  کشور، به دلیل نزدیکی راه و سرویس مناسب و قیمت پایین‌تر، در بندر شهید رجایی پهلو بگیرند.
به گزارش اقتصادسرآمد، نکته جالب اینکه در میان کشورهای منطقه نیز به علت استقرار چند اپراتور بین‌المللی مانند «مرسک و دی پی ورلد» و دلیل خدمات‌دهی مناسب و قیمت ارزان معمولاً کشتی‌ها بندر کراچی پاکستان را انتخاب کرده و از مزایای خدمات استاندارد انها استفاده می کنند. بندر چابهار با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت و تجهیزات و تکنولوژی مکفی و به جهت آنکه در تولید ترافیک کالا و پرهیز کردن از زنجیره تأمین کالا، نمی‌تواند نقشی در جذب باردریایی ایفا کند، در آینده‌ای نه چندان دورهمین اندک ترافیک بار را نیز از دست خواهد داد، چرا که درعمل برنامه‌ای برای ارتقا و توسعه بازار کشتیرانی خود طراحی نکرده است. در واقع ترافیک باری که به دلیل ارسال گندم‌های هند از افغانستان ایجاد شده بود و گاهاً اتفاق می‌افتد و همین باعث شده بود آمار حمل و نقل بار از بندر چابهار فزونی پیدا کند و این نیز مقطعی وارد می‌شد، با این حال خود افغانستانی‌ها هم اصرار دارند که راه صادرات را از بندر چابهار ایجاد کنند. ولی به نظر می رسد راه افتادن چابهار زمانبر است و ایران نیز قطعاً دنبال این قضیه است تا بخشی از بارهای داخلی را به بندر چابهار منتقل کند.
چابهار باید هاب نقل و انتقال دریایی باشد
امید مرادی عضواتحادیه مالکان کشتی در اینباره به اقتصادسرآمد گفت: چنانچه بندرچابهار به عنوان هاب اصلی نقل و انتقال بار و کالا شناخته شود، کشتی های باری می‌توانند به سمت بندرچابهار آمده پس از تخلیه بار مربوط به ایران بارهای دیگر را به مقاصد دیگر حمل کنند.
چابهار فراموش شده است
وی با بیان این مهم که اقبال چندانی برای سرمایه‌‌گذاری در چابهار وجود ندارد، افزود: متاسفانه تامین زیرساخت حمل و نقل دریایی در بندر چابهار چندان مورد توجه نیست و ارتباطات تعریف شده ای که حمل بار در منطقه چابهار را توجیه پذیر کند وجود ندارد.
وی با اشاره به این مهم که حل مشکل سوخت و مسائل گمرکی شرکت‌های کشتیرانی در دستور کار قرار دارد و سعی شده تا  فعالیت ها با کمترین مشکل در کشتیرانی چابهاردنبال شود، گفت: انتظارات از خطوط کشتیرانی و شرکت های کشتیرانی چابهار در راستای برقراری خط کشتیرانی منظم با رویکرد ایجاد اعتماد برای صاحبان کالا، تأمین کانتینرهای خالی توسط خطوط کشتیرانی، ارائه قیمت های حمل دریایی رقابتی در بندر چابهار ویژه کانتینرهای صادراتی و ترانزیتی، کاهش بروکراسی اداری و انعطاف در صدور بارنامه و ترخیص با توجه به نیاز مشتریان و افزایش مسیرهای حمل کانتینر از مبدا چابهار به مقصد بنادر منطقه، از موضوعاتی ات که اید برای رونق کشتیرانی در چابهار با جدیت مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وضعیت ترانزیت کالا از بندر چابهار
 اسفبار است
مرادی در توضیح این مهم که حجم ترافیک بار یا همان ترانزیت کالا از طریق کشتیرانی در چابهار کاهش یافته، ابراز داشت: بندر چابهار عملا فرصتی طلایی را برای این کشور به همراه دارد و به آن این امکان را می دهد تا دستی برتر را در رابطه با مناسبات خود با آسیای مرکزی و همچنین پاکستان و افغانستان در اختیار داشته باشد. اما وضعیت کشتیرانی این بندر این روزها اسف بار است.
با این تفاسیر سرپا شدن کشتیرانی و اوج‌گیری موقعیت بندر چابهار بسیار مهم است. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که این بندر، مسیرهای تجاری را که پیشتر تحقق آن ها ممکن نبود، در دسترس قرار می دهد. بخش گسترده ای از این انسدادها نیز به تلاش های پاکستان جهت آسیب رساندن به هند از طرق مسدودسازی مسیرهای تجاری آن از طریق افغانستان مربوط می شود. این در حالی است که فعال سازی ظرفیت های تجاری بندر چابهار، تا حد زیادی اهرم‌های پاکستان در حوزه تجاری و تسلط سیاسی در منطقه را کاهش و موقعیت ایران را تقویت می کند.
بندرچابهار عملا در نقطه مقابل «بندر گوادر» پاکستان است که پاکستان امید داشت تا آن را به مانند نمودی از قدرت منطقه ای خود عرضه کند. در شرایطی که ایران به شدت در تلاش است تا با انزوای تحمیل شده به خود از سوی غرب مقابله کند و تحریم‌های غربی و به طور خاص آمریکا علیه خود را نیز بی‌نتیجه سازد تحول در کشتیرانی بندر چابهار رونق اقتصاد گذشته را به این بندر قدیمی ایران باز می گرداند.