printlogo


بررسی« اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای رونق اقتصاد دریا با خط لوله انتقال گاز
ضرورت پیوند راهبردی با کشورها برای انتقال گاز از خلیج فارس

گروه انرژی - برای نخستین‌بار در دنیا یک خط لوله انتقال گاز سی اینچی در گستره‌ای به طول سه کیلومتر از زیر آب ها خلیج فارس گذشت و دستیابی به یک رکورد منحصربه‌فرد را در گنجینه افتخارهای صنعت انتقال گاز از طریق دریا در کشور ثبت شد. بهره‌گیری از فناوری پیشرفته HDD در این سطح، تاکنون در کشورهای معدودی در دنیا تجربه شده است که در حال حاضر شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تکیه بر توان شرکت‌های توانمند داخلی توانست به این مهم دست یابد. اجاری این پروژه نام ایران وارد باشگاه کشورهای صاحب فناوری انتقال گاز از زیر دریا شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بهره ‌برداری از طرح صادرات دریایی گاز مایع، از هدر رفت روزانه ۲ هزار تن گاز مایع که تاکنون سوزانده شده و هدر می رفت، جلوگیری کرده و افزون بر آن سالانه تا ۳۶۰ میلیون دلار درآمد نصیب کشور می ‌کند. گفته می‌شود استان هرمزگان به یکی از قطب‌های انرژی دریایی کشور تبدیل شده و به موازات آن این استان یکی از قطب‌های صادرات کشور خواهد بود. 
گفته شده طرح هایی از این دست که با هدف تقویت جایگاه هرمزگان به عنوان قطب تولید و صادرات انرژی راه‌اندازی شده علاوه بر نشان دادن توان دانش فنی دریایی نزد ایران  در کنار پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به ارزش دوازده و نیم میلیارد دلار و انبار نفت شهید مهدوی که در آینده در این منطقه با ظرفیت ۶۰۰ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد، از جمله طرح‌هایی خواهد بود که امنیت انرژی دریایی در منطقه هرمزگان را ارتقا و بهبود می‌بخشد. چرا که استفاده از ظرفیت‌های صادرات دریایی انرژی ضرورت که نه یک الزام است برای امرور کشورما.
پیوند راهبردی با کشورها با انتقال گاز از راه دریای خلیج فارس 
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با الزام دانستن انتقال گاز از طریق خط لوله به منظور کاستن از هدر رفت این ماده حیاتی، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: ایران با در دست داشتن 18 درصد از ذخایر گاز جهان و همچنین موقعیت جغرافیایی عالی خود در بازار گاز می‌تواند به عنوان یکی از بازیگران اصلی این بازار نقش آفرینی کند و به کمک صادرات و تجارت گاز طبیعی از راه دریا پیوندهای راهبردی بلندمدت با کشورهای طرف تقاضا ایجاد کند.
جنبه اثرگذاری خط لوله گاز خلیج فارس بر معادلات سیاسی منطقه و جهان 
وی با بیان این مهم که صادرات گاز  به ویژه با استفاده از خط لوله دریایی دریای خلیج فرس علاوه بر مزیت اقتصادی فراوان خود از جنبه اثرگذاری بر معادلات سیاسی منطقه و جهان و همچنین ارتقا امنیت ملی کشور نیز قابل بررسی است، افزود: تجارت انرژی از راه دریا با دیگر کشورها وابستگی آنها به ایران  را در پی داشته و در نتیجه  باعث افزایش قدرت سیاسی و ارتقای امنیت ملی کشور می‌شود.
رونق اقتصاد دریا با انتقال گاز
 از طریق خط لوله 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: توسعه صادرات گاز از مسیر دریا یکی از سیاست‌های پیشران برای افزایش تولید گاز از میادین نفتی و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در کشور خواهد بود که اقتصاد دریایی را نیز رونق می بخشد.
نباید اجازه حذف ایران را به رقبای گازی داد
حاجی دلیگانی تاکید داشت: به رغم اهمیت تجارت گاز به ویژه از طریق خط لوله و از راه دریا ، ایران به عنوان اولین دارنده منابع گازی دنیا در حال بهبود وضعیت خود در بازار گاز منطقه‌ای است و لذا نباید اجازه حذف از بازار رقابتی در منطقه را به رقبا بدهد.
حاجی دلیگانی در ادامه گفت: بهترین، ارزان‌ترین، ایمن‌ترین روش انتقال فرآورده‌های نفتی در حال حاضر در جهان، استفاده از خطوط لوله نفت است. عضو با سابقه مجلس شورای اسلامی به این نکته نیز پرداخت که کم خطر ترین  روش انتقال فرآورده‌های نفتی در حال حاضر در جهان استفاده از خطوط لوله نفت به ویژه از راه دریا است که این مهم سبب کاهش آلودگی زیست‌محیطی، کاهش تصادفات جاده‌ای، کاهش تعمیرات، کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی‌های و نشتی‌ها، و صرفه‌جویی‌های بسیار دیگری در قبال انتقال از طریق خطوط لوله میسر می‌شود.
راه انتقال گاز از راه دریا به دو روش  نفتکش های عظیم بین المللی و خط لوله  انجام می گیرد و به همین منظور همه روز کشتی ها و نفتکش های عظیمی از خلیج فارس و تنگه  هرمز عبور می کنند و نفت را  از این منطقه انتقال می دهند. همانطور که می دانید خلیج فارس یکی از مناطق نفت خیز در جهان است. علاوه بر کشور ایران، دیگر کشورهای همسایه هم نفت خود را از طریق خلیج فارس و با  استفاده از کشتی های نفتکش به دست مشتریان خود می رسانند. اما  قطعا ادامه این روند با تحمیل هزینه سنگین ان قطعا امکان پذیر نیست و باید انتقال انرژی از راه خط لوله صورت بگیرد که خوشبختانه استارت اولیه آن را اخیرا با استفاده از توان داخلی زد.