printlogo


بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی در مورد مذاکرات هسته‌ای

فرانسه، آلمان و انگلیس با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند که ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد از تارنمای وزارت امور خارجه آلمان، در این بیانیه ادعا شده است: ما دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه دیگر اعضای توافق هسته ای و آمریکا از آوریل ۲۰۲۱ با حُسن نیت با ایران برای احیا و اجرای کامل برجام مذاکره کرده ایم. اوایل اوت، پس از یک سال و نیم مذاکرات، هماهنگ‌کننده برجام مجموعه نهایی متونی را به ایران ارائه کرد که امکان بازگشت به تعهدات برجامی‌اش خواهد داد و همچنین زمینه بازگشت آمریکا به توافق را فراهم می‌کند.
بیانیه سه کشور اروپایی این ادعا را مطرح کرد: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات بیشتری اعمال کرد که ما را به مرز انعطاف پذیری مان رساند. متاسفانه، ایران انتخاب کرده است که از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، به گسترش برنامه هسته ای اش به نحوی فراتر از توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه دهد.
در ادامه این بیانیه تروئیکای اروپایی ادعا شد: درحالی که به توافق نزدیک می شدیم، ایران موضوعات جداگانه ای را مطرح کرد که با تعهدات بین المللی الزام آور و قانونی اش تحت ان پی تی و توافق پادمان های ان پی تی منعقد شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی ارتباط داشت. این خواسته تازه، تردیدهای جدی در مورد نیات و تعهدات ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی اش است و چشم انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.
سه کشور یاد شده اروپایی در ادامه این بیانیه همچنین مدعی شدند: شورای حکام آژانس در ماه ژوئن با اکثریت قاطع قطعنامه ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد برای پاسخ به پرسش های حل نشده آژانس، اقدام فوری انجام دهد. سه ماه بعد ایران ابدا هیچ اقدامی انجام نداده، همانطور که در گزارش جدید مدیرکل آژانس تائید شده است. در عین حال، موضع ما، مشخص و ثابت است. ایران باید به طور کامل و بدون معطلی با حسن نیت با آژانس همکاری کند. برعهده ایران است که پاسخ های معتبر به لحاظ فنی به پرسش های آژانس در مورد محل اختفای همه مواد هسته ای در قلمرو خود ارائه دهد. برجام به هیچ وجه نمی تواند برای رهایی ایران از تعهدات الزام آور قانونی که برای رژیم جهانی منع اشاعه هسته ای ضروری است، مورد استفاده قرار گیرد.
در پایان این بیانیه تروئیکای اروپایی ضمن مقصر جلوه دادن ایران در عدم پیشبرد روند مذاکرات وین و عدم اشاره به ناکامی دولت بایدن در اتخاذ تصمیمی مناسب مدعی شد: با توجه به شکست ایران در به نتیجه رساندن این توافق روی میز، ما به همراه شرکای بین المللی در مورد بهترین روش برای پرداختن به تشدید تنش های مستمر توسط ایران و نبود همکاری با آژانس در ارتباط با توافق پادمان های ان پی تی این نهاد رایزنی و مشورت می کنیم.