printlogo


بررسی اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال دریایی در گزارش« اقتصاد سرآمد»
لزوم تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال دریا

گروه اقتصاددریایی - اقتصاد دیجیتال با ایجاد جریانهای درآمدی جدید و ارزش آفرینی، کاوش می‌کند که الگوهای استاندارد اقتصادی، چگونه هزینه‌های اصلی را کاهش می‌دهند و شاید به صفر برسانند. تحول اقتصادی یک مسیر است نه یک پروژه، مسیری برای تغییر و بهبود، مسیری برای نوآوری و بازآفرینی روشهای خلق ارزش و ثروت آفرینی به ویژه در دریا که بروز و ظهور آن در تمامی عرصه های زندگی و با توسعه اقتصاد هوشمند، امروزه کاملا قابل لمس است. منابع محدود است و باید بتوانیم از تمامی ظرفیت‌ها به طوری استفاده کنیم که حال مردم را بهتر و دسترسی آنها به خدمات را راحت تر و سریعتر کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، راهبرد دیجیتالی بر اساس یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد دانش بنیان و تفکر‌ پلتفرمی شکل گرفته است. شرکت های کوچک و متوسط حیاتی ترین بخش اقتصاد دیجیتال دریایی و پیشران توسعه اشتغال  در این بخش هستند. تمامی پارادایم های مدیریتی برای خلق ثروت، ارتقاء تولید ناخالص ملی و درنهایت افزایش رفاه عمومی مردم بومی شکل گرفته است؛ از این رو برای خلق ثروت باید به نوآوری و ارزش آفرینی در بخش دریا رسید تا در واقع، تغییرات حاصل از استراتژی تحول دیجیتال، ارزش متفاوتی را در ارائه خدمات به جامعه هدف خود ارایه دهد. اما این مقوله هنوز جای خود را در اقتصاد دریایی ایران باز نکرده و لذا بزخوردی نیز از آن در دست نیست.
در این عرصه نقش دولت در تقویت اکوسیستم اقتصاد دیجیتال دریایی و بازطراحی قوانین سنتی دست و پا گیر به مکانیزم‌ها و چارچوب‌های در دسترس، ساده و شفاف کسب‌وکارها و دستورالعمل های صادرات دریایی، از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است. تفکر تولید دیجیتال در کشور باید صادرات محور و قابل رقابت در بازار بین الملل بر مبنای فناوری هوشمند باشد.
شرایط اقتصاد دیجیتال دریایی فراهم نیست
سعید قاسمی، کارشناس حوزه افتصاد دیجیتال در اینباره به اقتصادسرآمد گفت: برای دستیابی به این میزان سهم از اقتصاد دیجیتال دریایی از اقتصاد کل کشور نیازمند فراهم کردن شرایط آن است که متاسفانه اکنون در کشور وجود ندارد. 
وی با اشاره به تحریم‌های تحمیل شده به کشور به بهانه های مختلف، اظهارکرد: اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال برای کشور ما بیش از بسیاری از کشورهای جهان است که آزادانه به تبادلات تجاری می پردازند چراکه، اقتصاد دیجیتال می‌تواند در تحریم بیش از اقتصاد سنتی مانند انرژی‌های دریایی، زمینه های رشد اقتصادی کشور را فراهم کند.
نقش اقتصاد دیجیتال دریایی مشخص شود
وی با بیان این مهم که در بازار رقابت بزرگ جهانی، ایفای نقش را به کشوری هدیه نمی کنند، افزود: باید نقش و سهم جایگاه کشــور از اقتصاد دیجیتال دریایی را پیش از کشورهای همسایه مشخص کنیم. ‏شاید یــکی از شگفتــانه هـای اقتصاد دریا امروز این باشد که برخی تصور می کنند تحول دیجیتالی، موضوعی غیر ممکن دست نیافتنی است، در حالی که باید بگوییم تحول دیجیتال در بخش های مختلف اقتصاد مدت زیادی است که حرکت خود را آغاز کرده و با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن به ویژه در حوطه دریا است.
تحول دیجیتال دریایی موضوعی فرابخشی با ابعاد مختلف است
به گفته این فعال بخش دیجیتال کشورمان، تحول دیجیتال موضوعی فرابخشی با ابعاد مختلف است و قطعاً فراتر از اقدام یک وزارت با فعالیت بخشی است. چرا که تحول اقتصاد دریایی و توجه به موضوع ساختار مناسب برای این مهم، توجه ویژه تصمیم گیران رده بالا را می طلبد تا در گیر و دار بروکراسی اداری گم نشود.

لزوم تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال دریا
اقتصاد دیجیتال دریایی با تحول جریان های درآمدی جدید و ارزش آفرینی، مشخص می کند که الگوهای استاندارد اقتصادی، چگونه هزینه‌های اصلی را کاهش داده  و به حداقل برساند، موضوعی بود که قاسمی به آن اشاره داشت و گفت: پس از انقلاب صنعتی چهارم، دولت ها نیز می‌توانند علاوه بر باور عملی به تفکر پلتفرمی و تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال دریا در فناوری دیجیتال، زمینه تحول اقتصادی را به واسطه افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری به ویژه در دریاهای ایران فراهم کند.
در این زمینه ظاهرا دولت تصمیم دارد سهم اقتصاد دیجیتال را به ۱۰ درصد از کل اقتصاد کشور، مندرج در اهداف کلان معماری شبکه ملی اطلاعات برساند. کارشناسان بر این باورند که هر چند رسیدن به این هدف امکان پذیر است، اما نیازمند شرایطی است که اکنون در کشور فراهم نیست.
جمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود برگرفته از نمایه نوآوری جهانی ۲۰۲۰ (GII ۲۰۲۰) که به بررسی کشورهای دنیا از منظر نوآوری پرداخته، نشان می‌دهد ایران در هفت شاخص کلی و از بین ۱۳۱ کشور جهان، رتبه ۶۷ جهانی را در اقتصاد دیجیتال دارد اما مشخص نیست از این آمار چه میزان به اقتصاد دیجیتال دریایی معطوف است و آیا ر آینده این رقم چه برای ایرا و چه برای دیگر کشورها مشخص خواهد شد؟