printlogo


 بررسی « اقتصاد سرآمد»از  اما و اگرهای ترسیم اطلس انرژی های پاک برای جذب سرمایه گذاری
چشم انداز جذب سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیر دریایی کجاست؟ 

‎گروه انرژی - اعظم زندیه -  بسیاری از کارشناسان انرژی جهان متفق القول اعتقاد بر استفاده از ظرفیت‌های دریایی به منظور تامین انرژی های تجدید پذیر دارند. ظرفيت هاي طبيعي ايران براي بهره گيري از امواج درياي خليج فارس، عمان و خزر و توليد انرژي از آن به منظور حفظ سلامت محيط زيست و كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي و در نهايت صرفه جويي هاي اقتصادي، از آنچنان اهميتي برخوردار است كه دولت بايد سرمايه گذاري در اين بخش را در اولويت هاي مهم خود قرار دهد. ‎در این دهه از قرن بیست و یکم تقاضا برای انرژی بطور چشم گیری در حال افرایش است، بطوری که انتظار می رود تقاضا براي انرژي تاسال 2040 به میزان 35 درصد افزایش یابد و باتوجه به اینکه سوخت های فسیلی الودگی های زیست محیطی جبران ناپذیری بجای می گذارند.
به گزارش اقتصادسرآمد، نگاهها به سیاستهای حمایتی و پیشگامانه دولت ها و شرکت های بزرگ انرژی به منابع بی پایان انرژیهای تجدیدپذیری مانند، خورشید، باد، زمین گرمایی و انرژی بی پایان امواج اقیانوس ها و دریا ها است. یکی از این منابع بی پایان انرژی موج حاصل از ورزش باد در اقیانوس ها و دریاها است. مقدار انرژی امواج به اندازهای عظیم است که مقدار آن برای تهیه الکتریسیته تنها برای کشورهای اسپانیا فرانسه ایتالیا و یونان از دریای مدیترانه 30 گیگا وات تخمین زده و با در نظر گرفتن این اطلاعات و استفاده از نرم افزار های شبیه ساز محل مناسب برای نصب دستگاه و تعداد و مقدار برق تولیدی و فاکتورهای مهمی همچون هزینه خرید و نگهداری دستگاه محاسبه میشود.
خوشبختانه کشورما ایران با توجه به اینکه در معرض جبهه های هوایی متفاوتی است، توانایی تولید موج را در ‎سواحل شمالی و جنوبی دارد. اما چرا به ابن مواهب الهی در ایران کمترین توجه معطوف است؟ شاید یکی از این دلایل تکیهای قدیمی بر سوختهای فسیلی باشد که با تساهل در اختیار قرار میگیرد.
ترسیم اطلس انرژی های پاک برای جذب سرمایهگذاری
سعیدمجیدی نژاد کارشناس و تحلیلگر حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به اقتصادسرآمد گفت: در سال های اخيرسازمان انرژی های تجدید پذیر ایران اطلسی را برای انرژی خورشیدی و بادی تهیه کرده است و قوانین و چشم اندازه هایی برای سرمایهگذاران وشرکت های داخلی و خارجی وضع کرده است.
انرژی تجدید پذیردریایی آشنای دانشگاهی
وی با بیان این که در زمینه انرژی های حاصل از موج هیچ گامي برداشته نشده و اين انرژي و تنها در محافل دانشگاهی شناخته شده است، افزود: عمق آب در دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در قسمت کشورمان به طور قابل توجهی نسبت به دیگر همسایگان بيشتر است و این امر فاکتور مهمی برای تشکیل امواج مناسب و استفاده از آن است که دیگر کشورهای منطقه از آن برخوردار نیستند. اما ایران تا به امروز از این موهبت خدادادی استفاده درخور توجهی نداشته است.
رشد نامعقول تجدیدپذیرهای دریایی در ایران 
وی تصریح کرد: نرخ رشد و توسعه در حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر دریایی در ایران گرچه نسبت ‌به سال‌ های قبل بالاتر بوده اما وقتی‌ که این رشد را با توسعه‌ای که حوزه انرژی ‌های تجدیدپذیر در سطح جهان داشته، مقایسه ‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این روند بسیار کند بوده و شاید بهتر است دست از این مقایسه برداریم.
نرخ تولید تچدیدپذیرهای دریایی در ایران
از سال 94 تا سال 99 به ‌صورت متوسط سالانه ظرفیت 140 مگاوات برق تجدیدپذیر در ایران تولید شده ‌است. این در حالی است ‌که این ظرفیت در کشورهای توسعه‌ یافته 5000 مگاوات است موضوع دیگری بود که مجیدی نژاد به آن اشاره کرد و افزود: ‎مناطقی همچون چابهار در استان سیستان و بلوچستان دارای پتانسیل مناسبی با در نظر گرفتن مقدار ماهیانه و سالیانه ان برای نصب مبدل های تجدیدپذیرها است که می تواند مقدار قابل توجهي از برق این استان را با احداث یک نیروگاه موجی آبی برآورده کند .
‎وی افزود: شاید همین امروز نه ولی در آینده های نزدیک وقتی ناترازی گاز به‌ حدی برسد که دیگر پاسخ‌گوی نیازها نباشد، قطعا ظرفیت 3600 مگاواتی انرژی ‌های تجدیدپذیر پاسخ‌گوی نیازها نخواهد بود. باتوجه به اینکه اکثر نیروگاه های تولید برق در کشورمان با استفاده از سوخت های فسیلی تغذیه می شوند تولید برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر سهم بسزایی در کاهش آلودگی های زیست محیطی خواهد داشت و در دراز مدت بر افزایش توان ایران در کنترل و تغییر مقدار عرضه نفت خام و گاز به بازار جهانی دارد .
‎بطور حتم بهره گيري از انرژي حاصل از امواج، علاوه بر منافع اقتصادي، باعث مستحکم تر شدن جایگاه کشورمان در مسايل انرژی و زیست محیطی در قرن حاضر می شود و نبايد زمان و فرصت براي بكارگيري اين تكنولوژي را از دست داد. درست است که ایران به دلیل وجود نفت و دغدغه کمتری که در تولید انرژی نسبت به کشورهای اروپایی داشته، دیرتر اقدام به رشد و توسعه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نموده، اما با وجود آگاهی ‌بخشی و درک این واقعیت که انرژی ‌های تجدیدپذیر نیاز ضروری نسل امروز و آینده است و تامین انرژی فقط و فقط از محل سوخت ‌های فسیلی، حتی در کشوری مانند کشور ما نیز منطقی نمی ‌باشد، انتظار می‌رود که روند رشد سریع‌تر و بهبودیافته تر از این ها باشد.