مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا
آخرین اولتیماتوم برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی
مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا ضمن اشاره به پیچیدگیهای مبارزه با قاچاق و تغییر رفتارهای دائمی که در سمت کالاهای قاچاق شاهد هستیم، از مزیتهای شناسهدار کردن کالاها برای جلوگیری از جولان کالاهای تقلبی در بازار خبر داد.به گزارش اقتصادسرآمد، پرهام فر، مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا ضمن اشاره به دستاوردها و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در خصوص اهمیت این حوزه برای مصرفکننده، گفت: مجموعه اقداماتی که در سالهای مختلف در راستای مبارزه با قاچاق صورت گرفته است، از لحاظ فنی، سامانهای، فرهنگی و .... رویههای مختلفی را دنبال کردهاند، اما اتفاق جدید و مثبتی که امسال رخ داد این بود که ما در بحث قاچاق دیدگاهمان تغییر کرد، یعنی تا قبل از این دیدگاه این بود که نیروی انتظامی برخورد کند، قوه قضائیه محاکمه کند. اما نیاز بازار و تکلیف بازار با کالای قاچاق تاکنون مورد توجه نبود که در این تغییر دیدگاه مورد توجه قرار گرفته است.وی با طرح این پرسش که خلائی که وجود داشت این بود که علیرغم اینکه باید با کالای قاچاق مبارزه شود اما به هر حال عطش و نیازی که در بازار وجود دارد را چگونه باید مدیریت کرد؟ افزود: کشش و عطش بازار باید یا از طریق کالای قانونی وارداتی یا تولید داخل برطرف شود اما وقتی تولید داخل یا واردات قانونی نیست چگونه باید این عطش برطرف شود؟ علاوه بر این موضوع، بطور کلی چطور متوجه شویم که این کالا قاچاق است یا خیر؟ حتی اگر فرض کنیم که برای مصرف کننده تفاوتی ندارد که کالا قانونی باشد یا کالای قاچاق، آیا برای او کالای اصل از تقلبی هم تفاوتی ندارد؟مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: متاسفانه اتفاقی که در چند سال اخیر به دلیل نوسان نرخ ارز شاهد آن بودیم این بود که حتی در بعضی از کالاها قاچاق به آن مفهوم سابق نداشتیم، بلکه کالاهای تقلبی بودند که بلای جان بازار ما شدند. به عنوان مثال در بحث لوازم یدکی خودرو، بازار ما مشخصا از کالاهای تقلبی ضربه میخورد، در صورتیکه این کالاها در کشفیات قاچاق خود را نشان نمیدادند اما عمده این بازار، بازار سیاه و تقلبی بود.پرهامفر افزود: بنابراین باید گفت که بین کالای قاچاق و قانونی و نیاز بازار یک خلائی وجود دارد، این خلا تا کنون با کالاهای تقلبی پر شده است. به طور خلاصه در بخشی از بازار اتفاقاتی تاکنون در حال رخ دادن بود که ما به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین نهاد متولی وزارت صنعت معدن و تجارت آن را نمیدیدیم و نهادهای نظارتی هم آن را ردگیری نکرده بودند، آن هم بحث کالاهای تقلبی بود.وی با تاکید بر اینکه معتقدیم ستاد مبارزه با قاچاق نباید نهاد مستقلی باشد، بلکه وزارت صنعت معدن تجارت باید ستاد مبارزه با قاچاق باشد، تصریح کرد: این وزارتخانه متولی تجارت، تنظیم بازار و متولی نظارت بر سطح عرضه است. البته وزارت صمت در دوره دوم دولت قبل، از آن ثبات کافی برخوردار نبود و ما شاهد تغییرات زیادی در این وزارت خانه بودیم، بنابراین مبارزه با قاچاق کمی رها شده بود.