تاریخ انتشار:1402/9/18
زمان گذار از حکمرانی سیاست گذار به تنظیم گر فرا رسیده است

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در همایش حکمرانی دانش مبنا عنوان کرد:

زمان گذار از حکمرانی سیاست گذار به تنظیم گر فرا رسیده است

اقتصادسرآمد - «رسانه مسئولیت اجتماعی»-مریم شقاقی:اولین همایش حکمرانی دانش مبنا و حکمرانی سرزمینی با حضور دکتر مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، مهدی چمران رئیس شورای شهر اسلامی تهران، علی اصغر پورعرب رییس دانشکده حکمرانی،اسماعیل کوشا استاندار کردستان، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و سید مهدی الوانی استاد ماندگار علم مدیریت و برخی از پژوهشگران و نخبگان روز۱۳ آذر در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد سرآمد، در این مراسم زمانیان رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: امروز مفاهیم نهفته در مفهوم حکمرانی در ابعاد مختلف قابل بررسی است. فعالان این حوزه به خوبی به این نکته آگاهی دارند که هر چه می گذرد نقش نهادهای موثر در حکمرانی نسبت به گذشته تغییر کرده و متفاوت شده است. امروز در جهانی زندگی می کنیم که حکمرانی در رویکرد تنظیم گری نقش آفرینی بسیار مهمی پیدا کرده است. به همین دلیل نیز دستگاه هایی که به نقش حکمرانی خود اشراف ندارند و در زمینه تنظیم گری دچار ضعف هستند از ارائه یک نقش موثر در حوزه تخصصی خود ناتوان هستند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط کنونی بسیاری از دستگاه های ما حتی با مفهوم ساده تنظیم گری نیز آشنا نیستند. این در حالی است که تنظیم گری در شرایط کنونی مهم ترین و اصلی ترین نقش را در حوزه حکمرانی ایفا می کند.اغلب دستگاه های ما بر مفاهیمی مانند سیاست گذاری،نظارت و ایجاد اشراف عالیه تأکید دارند و خود را در کلماتی مانند بازرسی محدود کرده اند.در چنین شرایطی ما باید بدانیم و آگاهی باشیم که دوران گذار از سیاست گذاری به تنظیم گری فرا رسیده است.امروز دولت ها به سمت دولت تنظیم گر حرکت می کنند هر چند که دولت های توسعه یافته از این وضعیت نیز عبور کرده و به سمت دولت تسهیل گر حرکت می کنند.
زمانیان تصریح کرد: ما جای خالی کارآمدی نهاد های حکمران را با نهاد های نورس و نوظهوری در حکمرانی پر می کنیم  که در حال بدست آوردن  یک به یک شاخص های حکمرانی خوب هستند. این در حالی است که  ما هچنان گرفتار شیوه های انتخاب، انتصاب، ابلاغ،  اجرا و نظارت  هستیم.از سوی دیگر دیوارهای بتنی که ما برای برخی مسائل ساخته بودیم در حال فروپاشی است و امروز هیچ کدام از مسائل را نمی بینید که صرفا اقتصادی محسوب  شود.امروز روی هر مسئله ای که دست بگذارید ابعاد اقتصادی، اجتماعی امنیتی، رفاهی و .. دیده می شود.  با این حال همچنان گرفتار نگاه های تک محوری تک بخشی در فضای نظام تغییر موضوعات حکمرانی هستیم.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مفهموم سرزمین در حوزه حکمرانی در حال تغییر است. واقعیت این است که شکلی از سرزمین که در نقشه جغرافیایی به خاطر می آوریم شکل دقیق سرزمین نیست، و کافی است جغرافیای مهاجرت ایرانیان را ترسیم کنیم تا  این سرزمین به وسعت کل دنیا شود. در چنین شرایطی مهاجرت نه تنها برای حاکمیت یک تهدید به حساب نمی آید بلکه فرصت به شمار می رود.این وضعیت ماتند این است که گستره زبان فارسی و اسلام شیعی جغرافیای حکمرانی فرهنگی ما  را به شکلی وسیع تر از جغرافیای ایران ترسیم می کند. در واقع در شرایط کنونی فرصت های اقتصادی که در این دولت به واسطه معاهداتی چون «بریکس» ایجاد شده است جغرافی تجاری سرزمین ما را وسعت داده است. تعداد ۲۰ مقاله پذیرفته شده از مجموع ۱۷۰ مقاله علمی ارایه شده در این کنفرانس در سه پنل با عناوین حکمرانی عمومی و اقتصادی، حکمرانی فرهنگی اجتماعی و در نهایت حکمرانی زیربنایی ارائه شده است.

برچسب ها : حکمرانی دانش مبنا مرکز بررسی ‌های استراتژیک حوزه حکمرانی

اخبار روز
ضمیمه