گزارش «اقتصادسرآمد» از تاریخچه و اما و اگرهای تولید بنزین پاک؛

«یورو»های ناجی

گروه انرژی- به این فرآورده استراتژیک، واژه "پاک"نیز اطلاق شده است و این شاید به خاطر سازگاری بیشتر آن نسبت به بنزین های قدیمی با "محیط زیست "باشد.
توزیع این نوع بنزین با هدف فراگیری آن در سراسر کشور ابتدا از 29خرداد 92در تهران کلید خورد و با افزایش مقدار تولید آن در پالایشگاههای نفت، عرضه آن به کلانشهرهایی همچون کرج،اراک و اصفهان نیز تعمیم یافت.
ورود تدریجی بنزین پاک به باک خودروها درنقاط مختلف کشور که همسو با سیاستهای کلان وزارت نفت انجام می شود ،گامی مهم برای صنعت نفت کشور به شمار می آید که با نیل به تحقق شعار "دوستی با طبیعت" برداشته شده است.
کیفی سازی بنزین و افزایش تولید آن به عنوان حرکتی ارزنده در صنعت نفت، با وجود شرایط سخت تحریم با رویکرد نجات جان انسانها و محیط زیست از مدتها پیش در این مجموعه( صنعت نفت) شکل گرفته، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با درک اهمیت این موضوع شتاب گرفته است و دور نیست زمانی که آسمان  کشورمان به مدد این تلاش آبی آبی شود.
در حال حاضر از 28 میلیون لیتر بنزین تولید داخل، 24 میلیون لیتر بنزین یورو5 در فاز اول و فاز دوم اضافه خواهد شد و این رقم به 52 میلیون لیتر خواهد رسید. با راه اندازی فاز سوم ستاره خلیج فارس، 12 میلیون لیتر دیگر به حجم بنزین یورو 5 تولیدی ایران افزوده خواهد شد و تلاش بر این است که روزانه 80 میلیون لیتر بنزین یورو5 تولید کنیم و به هدف 100 میلیون لیتر در روز نزدیک شویم.
مصرف کنندگان بنزین باید بدانند چنانچه خودروی آنها از استاندارد یورو4 و 5 برخوردار نباشد در صورت استفاده از بنزین عادی یا یورو 4 و 5 میزان آلایندگی آنها تفاوتی ندارد و عملکرد موتور خودرو تغییری نمی کند.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تأمین و رفع نیازهای پتروشیمی داخلی هم کمک شایانی می کند به گونه ای که اگر ستاره خلیج فارس راه اندازی نمی شد پس از اعمال تحریم های احتمالی جدید بر ایران، فروش 240 هزار میلیون لیتر میعانات گازی پارس جنوبی کار دشواری می شد تأثیرات جانبی این پالایشگاه بسیار بیشتر از تولید 88 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 است.
در این خصوص، معاون وزیر نفت در امور پالایشی گفت: در حال حاضر حدود ۷۹ میلیون لیتر بنزین پاک در کشور مطابق استانداردهای یورو تولید می‌شود که نمی‌توان ویژگی‌ آلایندگی را به آن نسبت داد.
علیرضا صادق‌آبادی اظهار داشت: در این زمینه باید با تکیه بر آمار و ارقام صحبت کرد. شاخصه‌های مختلفی در زمینه تشخیص آلایندگی وجود دارد. به طور مثال درصد گوگرد، یکی از عوامل مؤثر بر ایجاد آلایندگی است که رقم وجود چنین آلاینده‌ای در سوخت‌های تولیدی کل کشور به میزان قابل توجهی کم است.
وی همچنین با اشاره به اینکه میزان تولید آلایندگی در سوخت‌های مصرفی کشور به میزان قابل توجهی از نوع احتراق بستگی دارد، افزود: البته نمی‌توان تأثیر کیفیت سوخت در ایجاد یا عدم ایجاد آلودگی را کتمان کرد.به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اگر یک نوع سوخت را در دو خودروی متفاوت (استاندارد بالا ـ استاندارد پایین) مورد استفاده قرار دهیم، خواهیم دید که میزان تولید آلایندگی نهایی از این دو خودرو که از یک سوخت استفاده کرده‌اند، یکسان نیست درحالی‌که کیفیت بنزین تولیدی کشور را بسیاری از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست تحت نظارت و پایش منظم دارند.صادق‌آبادی میزان تولید بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را ۴۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: میزان ذرات آلاینده این نوع بنزین تولیدی در این پالایشگاه نیم پی‌پی‌اِم است که این میزان در سطح بین‌الملل تا ۱۰ پی‌پی‌ام نیز مجاز است.
وی تولید بنزین پاک در پالایشگاه اراک را ۱۷، پالایشگاه اصفهان ۱۲ و تبریز را ۳ میلیون لیتر دانست و توضیح داد: در حال حاضر حدود ۷۹ میلیون لیتر بنزین پاک در کشور تولید می‌شود که این حجم تولید از استانداردهای یورو تبعیت می‌کند، بنابراین نمی‌توان کیفیت پایین را برای این بنزین تولیدی معتبر دانست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علت حل نشدن چالش آلودگی هوا را تشخیص اشتباه بیماری، عنوان و تصریح کرد: از آنجایی که علت بیماری را اشتباه تشخیص می‌دهیم، راه درمان را نیز اشتباه می‌رویم. اگر تأثیر نوع و میزان احتراق موتور خودروها را جدی بگیریم، متوجه مشکلات پیش‌آمده می‌شویم.
صادق‌آبادی تأکید کرد: پیش از این ذرات معلق موجود در ۲۵ میلیون لیتر از نفت و گاز تولیدی کشور ۱۰ هزار پی‌پی‌ام است که اکنون به ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است.
 «یورو»های ناجی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه