کند و کاو «اقتصادسرآمد» از چگونگی ورود ایران به تحولات صنعتی جدید؛

صنعت در آستانه انقلاب چهارم

گروه صنعت و تجارت- سازمان ملل هزاره سوم را هزاره توسعه پایدار نامید و دانشگاه برای این هدف راه سختی در پیش دارد. سازمان ملل ۱۷ هدف ‏برای هزاره سوم تعریف کرده است که هدف نهم درباره صنعت است. ‏
به گزارش اقتصادسرآمد، جهان در آستانه انقلاب فن‌آوری است. انقلابی که به صورت بنیادین در حال تغییر زندگی، کار و ارتباطات ماست. این تحول بزرگ از لحاظ مقیاس و پیچیدگی به هیچ تجربه بشری شباهت ندارد. ما هنوز نمی‌دانیم که آینده این تحول بزرگ چگونه خواهد بود. اما یک چیز کاملا واضح است: واکنش ما به این تحول عظیم باید منسجم و فراگیر باشد و همه ابعاد جامعه، از بخش های خصوصی و دولتی تا جامعه مدنی و آکادمیک را در برگیرد.
انقلاب صنعتی اول از آب و انرژی بخار به منظور مکانیزه کردن تولیدات استفاده نمود. انقلاب صنعتی دوم از قدرت الکتریسیته به منظور تولید انبوه بهره برد. سومین انقلاب صنعتی از علم الکترونیک و فنآوری اطلاعات به منظور تولید خودکار استفاده نمود. انقلاب چهارم صنعتی بر پایه های انقلاب سوم بنا نهاده شده است و شامل همجوشی فن آوری های مختلف است که مرزهای زیستی، دیجیتال و فیزیکی را در می‌نوردد.
دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد تحولات امروزی دیگر همان انقلاب صنعتی سوم نیستند، بلکه نوید ظهور چهارمین انقلاب صنعتی‌ را می‌دهد. سرعت تحولات جدید هیچگونه سبقه تاریخی ندارد. در مقایسه با انقلاب صنعتی سوم که پیشرفتی خطی داشت، انقلاب صنعتی چهارم سرعت نمایی دارد. در ضمن این تحول تقریبا همه صنایع را در بر می گیرد. وسعت و عمق این تغییرات، نویدبخش تحول در کل نظام های تولید، مدیریت و کنترل می‌باشد.
معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل گیری است و باید جدی گرفته شود، گفت: کشور با کمک گرفتن از فکر و دانش دانشگاه ها نباید از این قطار در حال حرکت عقب بماند.
برات قبادیان افزود: سازمان ملل هزاره سوم را هزاره توسعه پایدار نامید و دانشگاه برای این هدف راه سختی در پیش دارد. سازمان ملل ۱۷ هدف برای هزاره سوم تعریف کرده است که هدف نهم درباره صنعت است. 
وی گفت: آموزش و کیفیت نیز از دیگر اهداف سازمان ملل محسوب می شود تا تحولاتی که در جوامع در حال شکل گیری است، گواه انقلاب صنعتی چهارم باشد. 
معاون وزارت صمت ادامه داد: نخستین انقلاب ظهور ماشین بود و انقلاب دوم الکتریسته و برق نام گرفت. انقلاب سوم با حضور کامپیوتر رخ داد که همه آنها در زندگی بشر تاثیر شگرفی گذاشت، اما در سال ۲۰۱۲ انقلاب چهارم تحولات عجیبی در کسب و کار ایجاد کرد.قبادیان اظهار کرد: پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰ حدود ۴۷ درصد کسب و کارهای کنونی دیگر  وجود نداشته باشد. اتفاق هایی که در رباتیک و هوش مصنوعی در حال رخ دادن است بسیار دقیق تر از انسان ها است. این تحولات سونامی در جوامع ایجاد می کند که برای آمادگی مقابل آنها باید از دانشگاه ها کمک گرفت. 
وی با تاکید بر  نقش دانشگاه در توسعه کشور اظهار داشت: اگر انقلاب چهارم جدی گرفته نشود و دیر اقدام شود، کشور از حرکت سریع جا می ماند.
قبادیان با اشاره به برنامه های موجود برای بهره گیری از نخبگان،‌ گفت: اشتغال دانشجویان از طریق تولید و توسط خود دانشجویان باید امکان پذیر شود؛ به عبارتی قرار نیست برای هر دانشجویی که دانش آموخته می شود در کنار دانشگاه کاری به او محول شود. البته تلاش شده برای دانشجویان و اساتید نخبه یا سرباز برجسته بعد از ثبت نام در یک سامانه، کار آفرینی شود؛ زیرا برای حل همه مشکلات کشور فقط دانشگاه ها می توانند کار را به سرانجام برسانند و بقیه بخش ها باید نظارت کنند. 
قبادیان خاطرنشان کرد: بهره وری نیز در کشور شرایط خوبی ندارد و در حقیقت اسفناک است. با این حال این چنین همایش هایی درصورتی که درست هدایت شود می تواند در جهت اهداف لجستیکی تاثیر به سزایی در صنعت داشته باشد. 
دبیر جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین نیز در سخنانی گفت: به دلیل ضعف توانایی رقابت در این زمینه با کشورهای رقیب وجود ندارد و از این رو افزایش توانایی در لجستیک ضروری است.
بهروز کریمی افزود: ضعف دیگر نبود معیار برای زنجیره تامین است تا فعالیت ها در این زمینه ارتقاء یابد. هدف از این جشنواره تشویق صنعتگران و فرهنگ سازی برای فعالیت های لجستیکی است؛ زیرا انتقال تجربه افراد، برای ارتقاء زنجیره لجستیکی بسیار مهم است.
 صنعت در آستانه انقلاب چهارم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه