با استفاده از سیاست معماری ایستگاه‌های جدید ؛

مردم با راه آهن آشتی می کنند

گروه حمل و نقل- آشتی مردم با راه‌آهن از طریق ایجاد جذابیت‌های بصری در ایستگاه‌های راه آهن می‌تواند منجر به افزایش سفرهای ریلی و ‏اقتصادی شدن مسیرهای ریلی، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه ریل، شکوفایی اقتصادی و امنیت سفر شود؛ اکنون در کشورهایی که ‏سیستم حمل‌و نقل ریلی فعالی دارند میزان تلفات انسانی کمتر است.‏ اگر این ایستگاه‌ها طراحی جذابی داشته باشد تبدیل به یک فضای زنده و جذاب شهری شده و مردم می‌توانند به جای رفتن به ‏پارک‌ها و رستوران‌ها از این فضای شهری برای گذران اوقات فراغت خود استفاده کنند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، مدیرکل ساخت ساختمان راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور گفت: دولت تدبیر و امید با استفاده از سیاست معماری ایستگاه‌های جدید راه‌آهن تصمیم دارد تا فاصله مردم و راه‌آهن را کاسته و از این طریق بر مسافران ریلی خود بیفزاید.
حسین بهجو و در آستانه افتتاح راه آهن میانه- بستان آباد در خصوص معماری ایستگاههای جدید راه‌آهن که در دولت تدبیر و امید ساخته شده است، گفت:راه‌آهن سیستم حمل و نقل مردمی است و چون آلودگی محیط کمتری داشته و استفاده از آن به کاهش تصادفات و هزینه‌ها منجر می شود در صورتی که جذابیت به طرح‌های ریلی اضافه شود باعث افزایش میزان استفاده مردم از این مود حمل ونقلی می شود.
وی با بیان اینکه ارتباط مردم با راه‌آهن از طریق ایستگاه‌های ورودی است گفت: اگر این ایستگاه‌ها طراحی جذابی داشته باشد تبدیل به یک فضای زنده و جذاب شهری شده و مردم می‌توانند به جای رفتن به پارک‌ها و رستوران‌ها از این فضای شهری برای گذران اوقات فراغت خود استفاده کنند.
بهجو توضیح داد: علاوه بر مسیر بسیار زیبای راه‌آهن میانه- بستان آباد ایستگاه این مسیر ریلی در شهر بستان آباد نیز یک فضای شهری بسیار جذاب و زیبا است که می‌تواند در اختیار شهر و مردم قرار گیرد.
بهجوگفت: آشتی مردم با راه‌آهن از طریق ایجاد جذابیت‌های بصری در ایستگاه‌های راه آهن می‌تواند منجر به افزایش سفرهای ریلی و اقتصادی شدن مسیرهای ریلی، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه ریل، شکوفایی اقتصادی و امنیت سفر شود؛ اکنون در کشورهایی که سیستم حمل‌و نقل ریلی فعالی دارند میزان تلفات انسانی کمتر است.
مدیرکل ساخت ساختمان راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر ساخت‌های کشور به مشخصات ایستگاه راه آهن بستان آباد اشاره کرد و گفت: این ایستگاه از نظر طبیعت اطرافش بسیار جذاب و دیدنی است ضمن اینکه به دلیل اختلاف ۶ متری از سطح زمین منظر بسیار جذابی دارد.
بهجو اضافه کرد: برای طراحی این ایستگاه از سنگ‌های مختلف و بومی استان آذربایجان استفاده و ساختمان ایستگاه با معماری آذری ساخته شده است؛  قوس بزرگی در وسط بنا وجود دارد که این قوس معماری قدیمی ایرانی که متعلق به دوره ساسانی است را 
تداعی می‌کند.
وی گفت: امروز معماری اسلامی را به قوس‌ها می‌شناسند و به همین دلیل ایستگاه راه آهن بستان آباد تلفیقی از معماری اسلامی و آذری است. با وجود اینکه متراژ ساختمان از ایستگاه رشت کمتر بود اما بسیار قوی وکارآمد ساخته شده است.
‌طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
مسیر ریلی میانه-بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است که در ۶ قطعه و بخشی از قطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه‌آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای «ترکمانچای» و «تیکمه‌داش» عبور کرده و به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.
خط‌آهن میانه-بستان‌آباد در ۶ قطعه با اعتبار ۱۴۱۴ میلیارد تومان در آستانه تکمیل است و تا اواخر همین ماه افتتاح می شود.
مردم با راه آهن آشتی می کنند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه